Nagrodzeni Oscarami Sandra Bullock (Wielki Mike. The Blind Side, Narzeczony mimo woli) oraz George Clooney (W chmurach, Syriana) grają w przyprawiającym o szybsze bicie serca thrillerze Gravity, którzy przenosi widza w nieskończoną i bezlitosną głębię wszechświata. Reżyserem filmu jest nominowany do Oscara Alfonso Cuarón (Ludzkie dzieci).
Sandra Bullock gra dr Ryan Stone, błyskotliwą inżynier medyczną, która wyrusza w swoją pierwszą podróż kosmiczną wraz z astronautą–weteranem Mattem Kowalskym (Clooney), dowodzącym swym ostatnim lotem przed emeryturą. Na tej pozornie rutynowej wyprawie zdarza się wypadek. Prom kosmiczny ulega zniszczeniu, a Stone i Kowalsky zostają zupełnie sami — przywiązani do siebie linami odpływają w ciemny bezkres.
Ogłuszająca cisza dowodzi, że stracili jakiekolwiek połączenie z Ziemią i być może wszelkie szanse na ratunek. Strach przeradza się w panikę, a każdy oddech pozbawia ich resztek niewielkiego zapasu tlenu.
Jedyną drogą powrotną może być zapuszczenie się jeszcze dalej w przerażającą głębię kosmosu.
Autorami scenariusza do filmu Gravity są Alfonso Cuarón i Jonás Cuarón. Alfonso Cuarón i David Heyman (filmy z serii Harry Potter) są jego producentami. Stephen Jones (Zapowiedź) jest producentem, a Nikki Penny (Starcie tytanów) współproducentką.
W ekipie filmowej znalazł się także wielokrotnie nominowany do Oscara reżyser obrazu Emmanuel Lubezki (Ludzkie dzieci, Podróż do Nowej Ziemi), scenograf Andy Nicholson (główny dyrektor artystyczny na planie filmu Alicja w Krainie Czarów), montażysta Mark Sanger (montażysta ds. efektów specjalnych w filmie Alicja w Krainie Czarów) oraz projektantka kostiumów Jany Temime (filmy z serii Harry Potter). Nad efektami specjalnymi pracował nominowany do Oscara kierownik ds. efektów specjalnych Timothy Webber (Mroczny rycerz) oraz nagrodzony Oscarem kierownik ds. efektów specjalnych Neil Corbould (Gladiator).
Film Gravity zrealizowano w całości w studiu Shepperton Studios w Londynie.
Obraz jest produkcją wytwórni Warner Bros. Pictures, ukaże się w 3D i 2D i będzie rozpowszechniany na świecie przez Warner Bros. Pictures, spółkę Warner Bros. Entertainment Company.
OBSADA
SANDRA BULLOCK (dr Ryan) jest jedną z najbardziej rozchwytywanych aktorek pierwszoplanowych w Hollywood. W 2010 roku Bullock otrzymała Oscara dla najlepszej aktorki za rolę w filmie Wielki Mike. The Blind Side opartym na prawdziwej historii Michaela Ohera, w którym wcieliła się w postać głowy konserwatywnej, drobnomieszczańskiej rodziny. Dzięki temu obrazowi Bullock została jedyną aktorką w historii, której film niebędący częścią serii przyniósł zyski ze sprzedaży biletów przekraczające 200 milionów dolarów. Rola Leigh Anne Tuoy przyniosła jej także nagrodę Critics’ Choice Award, Złoty Glob i nagrodę SAG dla najlepszej aktorki. W ubiegłym roku Sandra zagrała w niezwykle popularnym filmie wytwórni Disney Narzeczony mimo woli z Ryanem Reynoldsem. Ta produkcja odnotowała zyski ze sprzedaży biletów na świecie przekraczające 317 milionów dolarów i przyniosła Bullock nominację do Złotego Globu dla najlepszej aktorki komediowej. Ostatnio Bullock zakończyła pracę nad filmem Strasznie głośno, niesamowicie blisko w reżyserii Stevena Daldry’ego z Tomem Hanksem w jednej z głównych ról. Film oparty na powieści o takim samym tytule przedstawia historię dziewięciolatka — wynalazcy amatora, projektanta biżuterii, astrofizyka i grającego na tamburynie pacyfisty — przemierzającego Nowy Jork w poszukiwaniu zamka, do którego pasuje tajemniczy klucz pozostawiony mu przez ojca, który zginął w ataku z 11 września. Po udanych kreacjach w kilku filmach przełomem w karierze Sandry Bullock był rok 1994 i film Speed: Niebezpieczna prędkość. Kolejne dwa filmy z jej udziałem, Ja cię kocham, a ty śpisz, który przyniósł jej pierwszą nominację do Złotego Globu, oraz System, zostały doskonale przyjęte przez krytyków i widzów. Później zagrała główne role w hicie kasowym Podróż przedślubna oraz obrazach Ulotna nadzieja, który był jej producenckim debiutem, oraz w filmach Totalna magia, którego była współproducentką i który wyprodukowała dla swojej firmy producenckiej Fortis Films, Charlie Cykor i Miss Agent, również produkcji Fortis Films, za który otrzymała drugą nominację do Złotego Globu. W swoim filmowym dorobku aktorka ma także pierwszoplanowe role w filmach Wszystko o Stevenie, Speed 2: Wyścig z czasem, Czas zabijania, Miłość i wojna, Skradzione serca, Zaginiona bez śladu, Człowiek demolka, Zapasy z Ernestem Hemingwayem, W pogoni za sukcesem, użyczyła głosu Miriam w filmie animowanym Książę Egiptu, zagrała w produkcji Boskie sekrety siostrzanego stowarzyszenia Ya-Ya, reżyserskim debiucie Callie Khouri, oraz główną rolę w thrillerze psychologicznym Śmiertelna wyliczanka, którego była producentką wykonawczą. Na długiej liście hitów kasowych z jej udziałem znalazł się też obraz Dwa tygodnie na miłość, w którym zagrała u boku Hugh Granta. Film, którego była również producentką, przyniósł zyski ze sprzedaży biletów przekraczające 200 milionów dolarów. Uznanie krytyków przyniosła jej także rola Harper Lee w filmie Bez skrupułów w reżyserii Douga McGratha, przedstawiającym kroniki życia Trumana Capote’a w latach 1959–1965. Inne filmy, w których ostatnio zagrała, to thriller psychologiczny Przeczucie, Dom nad jeziorem z Keanu Reevesem, Miasto gniewu, film niezależny w reżyserii Paula Haggisa, oraz Miss Agent 2: Uzbrojona i urocza, druga część popularnego filmu z 2000 roku Miss Agent, którego była też producentką. Bullock zadebiutowała jako scenarzystka i reżyserka w filmie krótkometrażowym Robienie kanapek, w którym zagrała u boku Matthew McConaugheya. Premiera tej produkcji odbyła się w 1997 roku podczas Festiwalu Filmowego w Sundance. Niedawno Bullock zakończyła pracę jako producentka wykonawcza popularnego serialu The George Lopez Show, który nadawano w telewizji ABC przez sześć sezonów.
Bullock otrzymała liczne nagrody i nominacje, w tym dwie nagrody Blockbuster Entertainment Award, cztery MTV Movie Award, nagrodę American Comedy Award, osiem nagród Teen Choice Award, cztery nagrody People’s Choice Award dla ulubionej aktorki, nagrodę SAG oraz dwie nominacje do Złotego Globu. Poza tym w 2001 i 1996 roku została wybrana kobiecą gwiazdą roku w głosowaniu NATO/ShoWest.
GEORGE CLOONEY (Matt) doceniany jest w równym stopniu za swoją działalność humanitarną o globalnym zasięgu i za sukcesy w branży rozrywkowej. Za osiągnięcia aktorskie i w dziedzinie tworzenia filmów wyróżniono go Oscarem, dwoma Złotymi Globami, nagrodą Emmy oraz czterema nominacjami do Oscara, sześcioma do Złotego Globu, a także licznymi nagrodami SAG, BAFTA, Emmy i Critics’ Choice Awards. W 2006 r. otrzymał nagrody American Cinematheque Award oraz Modern Master Award na Festiwalu Filmowym w Santa Barbara.
Ostatnio wyreżyserował film Idy marcowe według scenariusza, którego był współautorem — pierwszą produkcję wytwórni Smokehouse w ramach umowy z Sony Pictures. W filmie Clooney występuje razem z takimi gwiazdami jak: Ryan Gosling, Philip Seymour Hoffman, Paul Giamatti, Marisa Tomei oraz Evan Rachel Wood. W Spadkobiercach Alexadra Payne’a zagrał rolę ojca, który musi opiekować się dwiema córkami, podczas gdy jego żona przebywa w szpitalu po wypadku na łódce. Film ukaże się pod szyldem Fox Searchlight w listopadzie.
Kiedy Clooney otrzymał Oscara dla najlepszego aktora drugoplanowego za film Syriana w 2006 r., przyznano mu również nominację do tej nagrody w kategorii najlepszy reżyser i najlepszy scenariusz oryginalny za film Good Night, and Good Luck. Był to pierwszy przypadek w historii tych nagród, kiedy jedna osoba otrzymała nominacje jako aktor i jako reżyser za dwa różne filmy w tym samym roku.
Ponadto za rolę w Syrianie przyznano mu Złoty Glob w kategorii najlepszy aktor drugoplanowy oraz nominowano go do nagród SAG, BAFTA oraz Critics’ Choice Award.
W 2009 r. Clooney otrzymał nominacje do Oscara, Złotego Globu, nagrody SAG oraz BAFTA w kategorii najlepszy aktor za rolę w dobrze przyjętym przez krytyków filmie W chmurach. Za rolę w tym filmie otrzymał także nagrody National Board of Review oraz New York Film Critics Circle, a w tym samym roku odebrał też kolejną nagrodę New York Film Critics Circle za podłożenie głosu w przebojowym filmie animowanym Fantastyczny Pan Lis.
Jako reżyser Clooney zadebiutował w 2002 r. filmem Niebezpieczny umysł wytwórni Miramax, który przyniósł mu nagrodę za wyjątkowe filmowe osiągnięcie przyznawaną przez National Board of Review.
Oprócz nominacji do Oscara za scenariusz i reżyserię drugiego filmu, który wyreżyserował, Good Night, and Good Luck, Clooney otrzymał także nagrodę im. Paula Selvina od Amerykańskiego Stowarzyszenia Scenarzystów oraz Freedom Award od stowarzyszenia Broadcast Film Critics. Film ten przyniósł Clooneyowi również nominacje do dwóch Złotych Globów, dwóch nagród BAFTA, nagrody SAG, Independent Spirit, dwóch nagród Critics’ Choice, nagrody WGA oraz DGA.
Uznanie krytyków przyniosły Clooneyowi nagradzany dramat Złoto pustyni (Warner Bros.) oraz nominowany do Oscara obraz Co z oczu, to z serca (Universal). Zagrał też w takich filmach, jak: Solaris (FOX), Peacemaker (DreamWorks), Batman i Robin (Warner Bros.), Szczęśliwy dzień (20th Century Fox), Od zmierzchu do świtu (Miramax) oraz Tajne przez poufne (Focus Features). Podczas pracy nad ostatnim filmem ponownie współpracował z braćmi Coen. (Razem tworzyli już Bracie, gdzie jesteś?, film, za który Clooney otrzymał Złoty Glob w kategorii najlepszy aktor w musicalu lub komedii, oraz Okrucieństwo nie do przyjęcia. Clooney te trzy filmy nazywa „moją trylogią idiotów”.)
W 2009 r. Clooney wystąpił w filmie Człowiek, który gapił się na kozy, w który zaangażowany był również jako producent. Film zrealizowano pod szyldem wytwórni Smokehouse Production, którą Clooney założył razem z Grantem Heslovem. Pierwszym projektem Smokehouse była komedia romantyczna Miłosne gierki, z udziałem i w reżyserii Clooneya na zamówienie Universal.
Po raz pierwszy Heslov i Clooney pracowali razem w Section Eight, spółce założonej przez Clooneya i Stevena Soderbergha. Produkcje Section Eight to między innymi: Ocean's Eleven: Ryzykowna gra, Ocean's Twelve: Dogrywka, Ocean's 13, Michael Clayton, Dobry Niemiec, Good Night, and Good Luck, Syriana, Niebezpieczny umysł, Obłęd, Full Frontal. Wszystko na wierzchu oraz Witajcie w Collinwood.
Ostatnio Clooney wystąpił w thrillerze Focus Features pod tytułem Amerykanin. Pełnił również funkcję producenta tego filmu.
W telewizji na początku kariery można go było zobaczyć w kilku serialach, ale największą popularność przyniosło mu pięć lat w cieszącym się dużą oglądalnością serialu NBC – Ostry dyżur. Rola dr. Douglasa Rossa przyniosła mu nominacje do Złotego Globu, nagrody SAG, People’s Choice oraz Emmy. W 2009 r. powrócił na plan w ostatnim odcinku, w którym jego bohater znów spotkał się ze swoją ukochaną.
W ramach telewizyjnego oddziału Section Eight Clooney pełnił funkcję producenta wykonawczego i reżysera pięciu odcinków Unscripted – serialu opartego na faktach, który po raz pierwszy pokazano w HBO. Był też producentem wykonawczym i operatorem na planie serialu K Street również realizowanego dla HBO.
Clooney był producentem wykonawczym i jedną z głównych gwiazd telefilmu Ocalić Nowy Jork transmitowanego na żywo w ramach teatru telewizji, opracowanego za pośrednictwem Maysville Pictures. Ocalić Nowy Jork nominowano w 2000 r. do Złotego Globu w kategorii najlepszy miniserial lub film wyprodukowany dla telewizji. Obraz powstał na podstawie powieści z 1960 r. zatytułowanej „Fail-Safe”.
Clooney, syn prowadzącego i wydawcy wiadomości, jest zagorzałym orędownikiem pierwszej poprawki do amerykańskiej konstytucji i uczestnikiem wielu akcji humanitarnych. W 2006 r. Clooney i jego ojciec Nick pojechali do dotkniętego suszą Darfuru, aby nakręcić film dokumentalny pod tytułem Journey to Darfur. Jego zaangażowanie w sprawę uzyskania pomocy dla Darfuru doprowadziło do tego, że zwrócił się do Rady Bezpieczeństwa ONZ. Clooney jest też narratorem w filmie dokumentalnym o Darfurze zatytułowanym Sand and Sorrow.
W 2007 r. Clooney, Brad Pitt, Matt Damon, Don Cheadle i Jerry Weintraub założyli organizację Not On Our Watch, której misją jest zwracanie uwagi całego świata na zbrodnie w Darfurze i przeciwdziałanie takim zdarzeniom.
Spośród wielu wyróżnień, jakie otrzymał w uznaniu dla jego działalności humanitarnej na rzecz Darfuru, wymienić należy Peace Summit Award przyznaną w 2007 r. na ósmym Światowym Szczycie Laureatów Nagród Nobla podczas dorocznego spotkania w Rzymie. W ceremonii udział wzięli burmistrz Rzymu Walter Veltroni, Lech Wałęsa, Michaił Gorbaczow i Dalai Lama. W 2008 r. Clooneyowi przyznano tytuł Posłańca Pokoju ONZ, jako jednej z ośmiu osób, które wybrano na rzeczników ONZ i jej działań na rzecz utrzymania pokoju.
W styczniu 2010 r. Clooney razem z Joelem Gallenem i wytwórnią Tenth Planet Productions zorganizował ogólnoświatową akcję charytatywną Hope for Haiti Now!, dzięki której zebrano ponad 66 milionów dolarów, co stanowiło nowy rekord, jeżeli chodzi o fundusze zebrane w ramach takiej akcji.
W 2010 r. Academy of Television Arts and Sciences nagrodziła Clooneya nagrodą humanitarną im. Boba Hope’a na rozdaniu nagród Primetime Emmy. Był czwartym laureatem tej prestiżowej nagrody.
W tym samym roku Clooney otrzymał również nagrodę Robert F. Kennedy Ripple of Hope Award za zaangażowanie w działalność humanitarną w Sudanie i Haiti.
W grudniu 2010 r. we współpracy z ONZ, Uniwersytetem Harvarda i firmą Google uruchomił projekt „The Satellite Sentinel Project”, który ma pomóc monitorować przypadki przemocy i naruszeń praw człowieka na pograniczu Sudanu Południowego i Północnego. Organizacja Not on Our Watch ufundowała technologię do monitoringu, która umożliwia prywatnym satelitom robienie zdjęć wszelkich potencjalnych zagrożeń dla osób cywilnych, wykrywanie bomb, obserwowanie ruchów wojsk i odnotowywanie wszelkich dowodów przemocy na masową skalę.
TWÓRCY FILMU
ALFONSO CUARΌN (reżyser/scenarzysta/producent) jest jednym z najbardziej znanych reżyserów swego pokolenia. Jego debiutancki film Tylko ze stałym partnerem z 1991 roku, mroczna komedia z Danielem Giménezem Cacho i Claudią Ramírez, był najbardziej dochodowym filmem w Meksyku w 1992 roku i przyniósł Cuarónowi nagrodę Ariel Award dla współscenarzysty. Sydney Pollack był pod wrażeniem jego debiutanckiego filmu pełnometrażowego i zatrudnił Cuaróna jako reżysera jednego z odcinków serialu stacji Showtime Fallen Angels zatytułowanego Murder, Obliquely (tym samym Cuarón dołączył do grona reżyserów tego serialu, w którym znaleźli się także Steven Soderbergh, Jonathan Kaplan, Peter Bogdanovich i Tom Hanks). Odcinek, w którym zagrali Laura Dern i Alan Rickman, przyniósł Cuarónowi w 1993 roku nagrodę Cable ACE Award dla najlepszego reżysera.
Pierwszym amerykańskim filmem pełnometrażowym Cuaróna była uznana przez krytyków adaptacja popularnej książki dla dzieci — obraz Mała księżniczka (1995 r.), który był nominowany do Oscara za najlepsze zdjęcia i scenografię i otrzymał nagrodę New Generation Award od stowarzyszenia krytyków L.A. Film Critics. Później, w 1998 roku, Cuarón pracował nad współczesną adaptacją klasycznej powieści Charlesa Dickensa „Wielkie nadzieje”, w której zagrali Gwyneth Paltrow, Robert De Niro, Anne Bancroft i Ethan Hawke.
Następnie Cuarón powrócił do Meksyku, aby reżyserować zabawną, prowokacyjną i kontrowersyjną komedię z hiszpańskojęzyczną obsadą I twoją matkę też, za którą otrzymał nominację do Oscara dla najlepszego oryginalnego scenariusza (który napisał wraz z bratem Carlosem) oraz nominacje do nagrody BAFTA dla najlepszego filmu zagranicznego i najlepszego oryginalnego scenariusza. Później przyszedł czas na film Harry Potter i Więzień Azkabanu z 2003 roku, trzecią z serii niezwykle popularnych adaptacji powieści J.K. Rowling. Autorka sama określiła film w reżyserii Cuaróna jako jej ulubiony w całej serii.
Kolejny projekt Cuaróna, film Ludzkie dzieci, który napisał wraz z Timothym Sextonem, był jednym z najgłośniejszych filmów 2006 roku i został doceniony przez krytyków i fanów za zastosowanie przełomowych technik, między innymi robiących wrażenie ujęć typu „travelling”. Film był nominowany do wielu nagród, w tym do trzech Oscarów, za najlepszy scenariusz-adaptację, najlepsze zdjęcia i największe osiągnięcie w dziedzinie montażu filmowego, a później otrzymał dwie nagrody BAFTA za najlepsze zdjęcia i najlepszą scenografię.
Po tym, jak wyprodukował ceniony na całym świecie film swojego przyjaciela Guillermo del Toro Labirynt fauna (2006 r.), Cuarón założył niezależną firmę producencką Cha Cha Cha wraz z urodzonym w Meksyku del Toro i reżyserem Alejandro Gonzálesem Iñárritu, która dotychczas wyprodukowała nominowany do Oscara i nagrody BAFTA obraz Iñárritu Biutiful (2010 r.).
JONÁS CUARÓN (scenarzysta) jest synem Alfonso Cuaróna. Zadebiutował jako reżyser w 2007 roku na planie filmu Rok paznokcia — historii miłosnej rozgrywającej się między meksykańskim nastolatkiem a starszą Amerykanką, przedstawionej za pomocą fotografii filmowej. Film powstał na podstawie oryginalnego scenariusza autorstwa Jonása i zdobył nagrodę specjalną od jury za osiągnięcie artystyczne podczas Festiwalu Filmowego w Salonikach.
Jonás wyreżyserował też film krótkometrażowy Doktryna szoku, nad którego produkcją i scenariuszem pracowali Alfonso Cuarón i Naomi Klein.
DAVID HEYMAN (producent) był producentem wszystkich filmowych adaptacji niezwykle popularnych książek o Harrym Potterze autorstwa J.K. Rowling. W 1997 roku przeczytał pierwszą książkę, kiedy była jeszcze nieopublikowanym rękopisem, i od razu dostrzegł jej kinowy potencjał. Filmem Harry Potter i Insygnia Śmierci: część II zamyka najbardziej popularną serię wszech czasów.
Oprócz filmów z Harrym Potterem Heyman zajmował się również produkcją filmu Davida Hare’a Ósma strona, thrillera szpiegowskiego z Rachel Weisz i Billem Nighym, obrazu Jestem na tak z Jimem Carreyem, popularnego thrillera science-fiction Jestem legendą Francisa Lawrence'a z Willem Smithem, cieszącego się dużym uznaniem dramatu Marka Hermana Chłopiec w pasiastej piżamie z Vegą Farmigą i Davidem Thewlisem, oraz niezależnego dramatu Czy ktoś tam jest? w reżyserii Johna Crowleya z Michaelem Caine'em w jednej z głównych ról.
Heyman zdobywał wykształcenie w Anglii i Stanach Zjednoczonych. Rozpoczynał karierę jako asystent produkcji na planie filmów Ragtime Milosa Formana i Podróż do Indii Davida Leana. W 1986 roku Heyman przeniósł się do Los Angeles, gdzie jako dyrektor kreatywny w Warner Bros. pracował nad filmami Goryle we mgle i Chłopcy z ferajny. Pod koniec lat osiemdziesiątych został wiceprezesem wytwórni United Artists.
Równocześnie Heyman rozpoczął karierę jako niezależny producent i wyprodukował kilka filmów, między innymi Miasto aniołów 2 w reżyserii Ernesta R. Dickersona z Tupakiem Shakurem i Omarem Eppsem, oraz niskobudżetowy klasyk Rodzinna wyprawa w reżyserii Grega Mottoli z Lievem Schreiberem, Parker Posey, Hope Davis, Stanleyem Tuccim i Campbellem Scottem.
Heyman przez wiele lat pracował w Stanach Zjednoczonych, a w roku 1996 powrócił do Wielkiej Brytanii i założył firmę producencką Heyday Films. Zamierzał wykorzystać swoje powiązania ze Stanami Zjednoczonymi i Europą w tworzeniu międzynarodowych filmów i programów telewizyjnych.
W 2003 roku Heyman otrzymał nagrodę dla producenta roku podczas gali ShoWest, zostając tym samym pierwszym brytyjskim producentem, któremu przyznano ten tytuł. Na tegorocznych targach CineEurope przyznano mu tytuł „Producenta dziesięciolecia”.
NIKKI PENNY (współproducentka) od trzynastu lat zajmuje się efektami specjalnymi i jest jedną z najbardziej cenionych producentek ds. efektów specjalnych w Wielkiej Brytanii. W latach 1998–2000 Nikki była szefową produkcji w firmie Mill Film Ltd. W tym czasie współpracowała między innymi z Ridleyem Scottem nad filmem Gladiator, przyczyniając się do tego, że film otrzymał w 2001 roku Oscara za najlepsze efekty wizualne, a także z Chrisem Columbusem nad filmem Harry Potter i Komnata Tajemnic (2002 r.). Od tamtego czasu Nikki pracowała jako producentka najlepszych w historii kina filmów z efektami specjalnymi, wśród których znalazły się obrazy Troja (Wolfgang Peterson, 2004 r.), Gwiezdny pył (Matthew Vaughn, 2005 r.), Prince of Persia (Mike Newell, 2008 r.) oraz Starcie tytanów (Louis Leterrier, 2010 r.). Ponadto pracowała na planie trzech filmów Tima Burtona: Charlie i fabryka czekolady (2005 r.), Ripley’s Believe it Or Not (2006 r.) oraz Sweeney Todd (2007 r.). Gravity jest pierwszym filmem, nad którym Penny współpracuje z reżyserem Alfonso Cuarόnem.
TIM WEBBER (kierownik ds. efektów specjalnych) jest współtwórcą czołowych współczesnych filmów z efektami specjalnymi. Po raz pierwszy współpracował z Alfonso Cuarόnem nad docenionym przez krytyków obrazem Ludzkie dzieci, który wykroczył poza wyznaczone w branży filmowej granice i przyniósł mu nominację do nagrody BAFTA za najlepsze efekty specjalne. W 2008 roku otrzymał nominację do Oscara za wybitne osiągnięcia w dziedzinie efektów specjalnych za pracę nad światowym hitem kasowym Chrisa Nolana Mroczny rycerz. Ostatnio Tim pracował z Jamesem Cameronem nad filmem Avatar (2009 r.), który zdobył między innymi Oscara i nagrodę BAFTA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie efektów specjalnych, a także nad obrazem Spike’a Jonze’a Gdzie mieszkają dzikie stwory (2009 r.).
Wcześniej Webber pracował nad filmem Mike’a Newella Harry Potter i Czara Ognia (2005 r.), obrazem Laurence’a Dunmore’a Rozpustnik (2004 r.), produkcją Rogera Michella Przetrzymać tę miłość (2004 r.), obrazem Richarda Curtisa To właśnie miłość (2003 r.) oraz nad filmem Rogera Michella Notting Hill (1999). Poza tym praca w telewizji również przyniosła mu liczne nagrody i nominacje, w tym cztery nominacje do nagrody Emmy za seriale Dinotopia (2002 r.), Dziesiąte królestwo (2000 r.), Merlin (1998) oraz Podróże Guliwera (1996 r.).
EMMANUEL LUBEZKI członek ASC i AMC — jest reżyserem obrazu znanym ze stosowania przełomowych technik i charakterystycznego stylu. Lubezki urodził się w Meksyku i rozpoczynał karierę w meksykańskich produkcjach filmowych i telewizyjnych pod koniec lat osiemdziesiątych. Jego pierwszą amerykańską produkcją był film niezależny z 1993 roku Dwadzieścia dolców. Na przestrzeni dwudziestu pięciu lat współpracował z wieloma cenionymi reżyserami, wśród których znaleźli się Terrence Malick, Mike Nichols, Tim Burton, Michael Mann oraz bracia Coen. Lubezki był czterokrotnie nominowany do Oscara za pracę nad filmami Mała Księżniczka (1996 r.), Jeździec bez głowy (1999 r.), Podróż do Nowej Ziemi (2006 r.) oraz Ludzkie dzieci (2007 r.). Za ten ostatni otrzymał też nagrodę BAFTA. Jego wcześniejsze projekty to między innymi The Bird Cage, Zabić prezydenta, Wielkie nadzieje oraz I twoją matkę też. Ostatnio Emmanuel współpracował z cenionym reżyserem Terrence’em Malickiem nad filmem Drzewo życia nagrodzonym Złotą Palmą na Festiwalu Filmowym w Cannes w 2011 roku. Gravity jest jego szóstym projektem we współpracy z Alfonso Cuarόnem.
MARK SANGER (montażysta) poprzednio współpracował z Alfonso Cuarόnem nad docenionym przez krytyków obrazem Ludzkie dzieci (2006 r.) jako montażysta ds. efektów wizualnych. Wcześniej współpracował z Timem Burtonem nad trzema filmami: Alicja w Krainie Czarów (2010 r.), Sweeney Todd: Demoniczny golibroda z Fleet Street (2007 r.) oraz Charlie i fabryka czekolady (2005 r.). Inne filmy, nad którymi pracował, to Jutro nie umiera nigdy (Roger Spottiswoode, 1997 r.), Mumia (Stephen Sommers, 1999 r.), 102 Dalmatyńczyki (Kevin Lima, 2000 r.), Mumia powraca (Stephen Sommers, 2001 r.), Śmierć nadejdzie jutro (Lee Tamahori, 2002 r.) oraz Tajemnica Rajskiego Wzgórza (Gabor Csupo, 2008 r.).
ANDY NICHOLSON (scenograf) jest wielokrotnie nagradzanym scenografem i głównym dyrektorem artystycznym z osiemnastoletnim doświadczeniem głównie w filmach amerykańskich. Obecnie pracuje w Londynie jako scenograf na planie produkcji Gravity — realizowanego w 3D filmu grozy, którego akcja rozgrywa się w kosmosie, zrealizowanego przez wytwórnię Warner Brothers według scenariusza i w reżyserii Alfonso Cuarόna. Gravity to przełomowy projekt, który wyznacza nowe standardy integracji efektów wizualnych i techniki cyfrowej z tradycyjną scenografią i techniką filmową.
W 1989 roku Andy z wyróżnieniem ukończył Brighton College, zdobywając tytuł magistra architektury. W latach 1990–1993 pracował dla firm architektonicznych w Londynie i Toronto. Andy zdecydował się porzucić architekturę i rozpocząć karierę w departamentach artystycznych przemysłu filmowego. Zgłosił się do prestiżowej brytyjskiej szkoły filmowo–telewizyjnej (ang. British National Film and Television School), gdzie odrzucił ofertę stałej posady ze względu na sukcesy, jakie odnosił jako dyrektor artystyczny reklam i filmów promocyjnych. W 1994 roku scenograf Eugenio Zanetti zaproponował Andy’emu pierwszą posadę na planie filmu pełnometrażowego. Nicholson został członkiem wyróżnionego Oscarem zespołu scenografów pracujących nad filmem Czas przemian. Przez pięć lat Andy wspinał się po kolejnych szczeblach kariery w dziale artystycznym. W 1999 roku zaczął współpracę jako dyrektor artystyczny ze scenografem Rickiem Heinrichsem na planie filmu Tima Burtona Jeździec bez głowy, później współpracował z nim jeszcze kilka razy. W 2000 roku film Jeździec bez głowy zdobył Oscara za scenografię. Jako dyrektor artystyczny pracował w wielu krajach (Maroko, Hiszpania, Włochy, Francja, Holandia, Izrael, Malta) i miał zaszczyt współpracować z najlepszymi reżyserami i producentami nad międzynarodowymi projektami tak różnorodnymi, jak na przykład Zawód: Szpieg Tony’ego Scotta, Ultimatum Bourne’a Paula Greengrassa, Troja i Mumia.
W latach 2000–2002 Andy pracował w dziale artystycznym na planie dwóch wyróżnionych nagrodami projektów stacji HBO — jako asystent dyrektora artystycznego miniserialu Kompania braci oraz jako główny dyrektor artystyczny filmu telewizyjnego Na żywo z Bagdadu. W 2004 roku Andy pracował jako dyrektor artystyczny filmu Tima Burtona Charlie i fabryka czekolady we współpracy ze scenografem Alexem McDowellem wyróżnionym tytułem Royal Designer for Industry. Później McDowell jako pierwszy zaproponował Andy’emu pracę na stanowisku głównego dyrektora artystycznego filmu pełnometrażowego na planie ostatniego obrazu Anthony’ego Minghelli Rozstania i powroty. Wkrótce po zakończeniu pracy nad tym projektem scenograf Rick Heinrichs powrócił do pracy w Wielkiej Brytanii i zaproponował Andy’emu objęcie stanowiska głównego dyrektora artystycznego filmu Wilkołak. Następnie Andy ponownie podjął współpracę z reżyserem Timem Burtonem i scenografem Robertem Strombergiem jako członek nagrodzonego Oscarem zespołu scenografów na planie filmu Alicja w Krainie Czarów.
Pod koniec 2009 roku scenograf Rick Heinrichs ponownie zaprosił Andy’ego do współpracy, tym razem w Los Angeles, w roli głównego dyrektora artystycznego na planie filmu Tima Burtona Frankenweenie realizowanego przez wytwórnię Disney. Po powrocie do Wielkiej Brytanii w 2010 roku Andy pracował z Rickiem nad filmem Captain America: Pierwsze starcie, pierwszej brytyjskiej produkcji Marvel.
Andy od wielu lat jest zwolennikiem projektowania wielowymiarowego zwanego „immersive design” i regularnym uczestnikiem forum 5D: Przyszłość wielowymiarowego projektowania i wydarzeń transmedialnych w 5D (ang. 5D: The Future of Immersive Design and 5D’s transmedia events). Na bieżąco śledzi rozwój technologii i oprogramowania, wciąż doskonaląc zastosowania modelowania w 3D i komputerowego wspomagania projektowania w filmowych działach artystycznych i aktywnie dążąc do połączenia technologii cyfrowej z tradycyjną pracą projektantów, integrując wszelkie dziedziny, które pomagają przenieść słowo pisane na ekran. Andy właśnie zakończył pracę w Londynie nad scenografią do filmu Gravity w reżyserii Alfonso Cuarόna.
NEIL CORBOULD (konsultant kierownika ds. efektów specjalnych) ma w swoim dorobku Oscara za film Gladiator oraz nagrody BAFTA za produkcje Pojutrze, Piąty element i Szeregowiec Ryan.
Corbould zaczął zajmować się efektami specjalnymi jeszcze jako nastolatek, zdobywając doświadczenie na planie filmu Richarda Donnera Superman oraz pracując dla Martina Gutteridge’a na planie takich filmów jak: Człowiek słoń, Amerykański wilkołak w Londynie, Superman III, Krwiożercza roślina i Amadeusz.
Od tamtej pory był twórcą najbardziej zachwycających efektów specjalnych w historii kina. Pracował nad trzema filmami o Jamesie Bondzie — Zabójczy widok, W obliczu śmierci i Licencja na zabijanie, a także nad obrazami Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach, Ukryty wymiar, Osaczeni, Granice wytrzymałości, Król Arthur, Królestwo niebieskie, Superman: Powrót, Krwawy diament, Opór oraz Skarb narodów: Księga tajemnic, Mumia powraca, Miasto radości, The Devil’s Double oraz Helikopter w ogniu. Ostatnio Neil pracował nad filmami Czas wojny i Gniew tytanów.
CHRIS MUNRO (kierownik ds. dźwięku) jest wyróżnionym licznymi nagrodami dźwiękowcem, którego doświadczenie obejmuje prawie cztery dziesięciolecia. Ma na swoim koncie liczne nominacje do Oscara i nagrody BAFTA, a w 2002 roku otrzymał Oscara za pracę nad filmem Jerry’ego Bruckheimera Helikopter w ogniu oraz nominację do Oscara za pracę nad filmem Mumia (Simon West, 1999 r.). W 2007 roku otrzymał nagrodę BAFTA za najlepszy dźwięk do filmu Martina Campbella Casino Royale. W tym samym roku otrzymał nominację do nagrody BAFTA za pracę nad filmem Paula Greengrassa Lot 93, a później ponowną nominację do tej samej nagrody w 2009 roku za obraz Marca Forstera 007 Quantum of Solace. Inne filmy, nad którymi pracował to Lara Croft: Tomb Raider Simona Westa (2001 r.), Walkiria (Bryan Singer, 2008 r.), Chłopiec z latawcem (Marc Forster, 2008 r.) oraz trzy kolejne filmy o przygodach Jamesa Bonda: Jutro nie umiera nigdy, Śmierć nadejdzie jutro oraz Świat to za mało. Ostatnio pracował nad filmami John Carter of Mars (Andrew Stanton, 2012 r.), Sherlock Holmes: Gra cieni (Guy Ritchie, 2012 r.) oraz Królewna Śnieżka i Łowca (Rupert Sanders, 2012 r.).
JANY TEMIME (projektantka kostiumów) jest kojarzona z najbardziej udaną serią filmów w historii kina, ponieważ pracowała na planie filmów Harry Potter i Więzień Azkabanu, Harry Potter i Czara Ognia, Harry Potter i Zakon Feniksa, za który otrzymała nominację do nagrody stowarzyszenia projektantów kostiumów Costume Designers Guild Award, Harry Potter i Książę Półkrwi oraz obu części filmu Harry Potter i Insygnia Śmierci.
W 1995 roku podczas Festiwalu Filmowego w Utrechcie przyznano jej nagrodę Golden Calf dla najlepszej projektantki kostiumów za nagrodzony Oscarem film Marleen Gorris Ród Antonii. Później przyznano jej nagrodę BAFTA Cymru za pracę nad filmem Marka Evansa Sen o Ameryce. Kostiumy do filmu Damy i bandyci (Mel Smith, 2001 r.) przyniosły jej nominację do nagrody British Independent Film Award.
W najnowszym dorobku Temime znalazły się filmy Gniew tytanów (2012 r., Jonathan Liebesman), Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj Martina McDonagha, Ludzkie dzieci Alfonso Cuarόna, Kopia Mistrza Agnieszki Holland oraz Bridget Jones: W pogoni za rozumem Beeban Kidron.
Temime ma w swoim dorobku ponad 40 międzynarodowych projektów filmowych i telewizyjnych, między innymi produkcje: Niezwyciężony Wernera Herzoga, Ruch oporu Todda Komarnickiego, Obrona Łużyna Marleen Gorris, Gangster nr 1 Paula McGuigana, Ślepe naboje Edwarda Thomasa, nagrodzony Oscarem dla najlepszego filmu obcojęzycznego film Charakter Mike'a van Diema, The Ball Danny'ego Depreza, The Commissioner i Kronika kryminalna George'a Sluizera, Nieśmiertelny kochanek Ate’a de Jonga oraz The Last Call Fransa Weisza.
CHARLES HOWELL (producent ds. efektów specjalnych) od 2000 roku, kiedy to dołączył do studia Framestore, wyprodukował sceny z efektami specjalnymi do wielu filmów pełnometrażowych, między innymi do wyróżnionych nagrodami produkcji Wierny ogrodnik (Fernando Meirelles, 2005 r.), Królowa (Stephen Frears, 2006 r.) oraz Wanted – Ścigani (Timur Bekmambetov, 2008 r.). Swoje techniki zaprezentował w filmie Złoty kompas (Chris Weitz, 2007 r., film nagrodzony Oscarem za najlepsze efekty specjalne w 2008 roku), w którym był odpowiedzialny za opracowanie stworzonych komputerowo niedźwiedzi polarnych, w tym głównych bohaterów Lorka i Ragnara, oraz w filmie Książę Persji: Piaski czasu (Mike Newell, 2010 r.) w którym pracował nad generowaną komputerowo przyrodą i stworzeniami. Ostatnio prace wizualne Howella można było oglądać w komedii Davida Gordona Greena Wasza Wysokość (2011 r.).
Materiał kompletny. George Clooney już wiedział jak zakładać skafander astronauty. Na etapie produkcji obawiałem się o wybór Sandry Bullock, do której wciąż nie mogę się przekonać. Choć po The Blind Side nie cmokam już z niesmakiem widząc ją na ekranie :)
OdpowiedzUsuń