Reżyseria: Thomas
Vinterberg
Scenariusz: Thomas Vinterberg, Tobias Lindholm
Zdjęcia:
Charlotte Bruus Christensen
Muzyka: Nikolaj
Egelund
Kraj: Dania
Gatunek:
Dramat
Premiera: 20 maja 2012 (Świat) 15 marca 2013 (Polska)
Obsada: Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Annika Wedderkopp, Lasse Fogelstrøm, Alexandra Rapaport, Anne Louise Hassing, Susse Wold
Premiera: 20 maja 2012 (Świat) 15 marca 2013 (Polska)
Obsada: Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Annika Wedderkopp, Lasse Fogelstrøm, Alexandra Rapaport, Anne Louise Hassing, Susse Wold
Ile
razy słyszeliśmy o przypadkach pedofilii? Ile razy na myśl tę
skręcały nam się wnętrzności i pałaliśmy obrzydzeniem do
sprawcy? A czy ktokolwiek z nas pomyślał kiedyś, czy to co
słyszymy jest rzeczywiście prawdą, jak wielką mocą dysponują
pomówienia? Duński reżyser i scenarzysta, Thomas Vinterberg, w
swoim najnowszym filmie prezentuje właśnie taką historię. Ciepło
przyjęty przez krytyków, obsypany nagrodami w Cannes film
„Polowanie”
to opowieść o sile dziecięcych słów, poruszający obraz walki z
ludzką ułomnością i niezrozumieniem.
Lucas
(Mads Mikkelsen)
jest pracownikiem miejskiego przedszkola uwielbianym przez wszystkie
dzieci. W szczególności przez to jedno, dziewczynkę imieniem Klara
(Annika Wedderkopp),
córkę jego najlepszego przyjaciela- Theo (Thomas
Bo Larsen). W ramach
swojej codziennej życzliwości Lucas raz na jakiś czas odprowadza
Klarę do przedszkola, aby wspomóc trochę przyjaciół. Między
nimi nawiązuje się bardzo mocna przyjaźń, dlatego gdy mężczyzna
odtrąca prezent dziewczynki ta rozpowiada, jako byłaby przez niego
molestowana. Wieść szybko się roznosi, a kolejne dzieci przyznają
się, że były napastowane. Spokojny świat Lucasa legnie w gruzach,
a dotychczasowi przyjaciele zamieniają się we wrogów.
„Polowanie”
opowiada historię znaną każdemu z nas. Co rusz w telewizji słyszy
się o kolejnych zbrodniach, gdzie dzieci padają ofiarami dorosłych.
Fabuła filmu Thomasa Vinterberga kręci się wokół takiej
opowieści z tym, że tutaj domniemany zbrodniarz jest niewinny.
Całość rozpoczyna się dość niepozornie, wręcz sielsko. Lucas
świetnie dogaduje się z ludźmi z miasteczka, a dzieci cieszą się
zabawą w jego towarzystwie. Idealny kandydat na przedszkolankę,
czyż nie? Twórca z morderczą premedytacją sprawił, żeby widz
polubił głównego bohatera. Nic nie zwiastuje więc tego, co
wkrótce nadchodzi, a uwierzcie uderza w bohatera, jak i w
symaptyzującego z nim widza z mocą pioruna. Zaskoczenie numer 1-
Lucas zostaje oskarżony o molestowanie seksualne dzieci. Zaskoczenie
numer 2- posądza go o to dziewczynka, z którą ma bardzo bliskie
kontakty- w końcu jej ojciec jest jego najbliższym przyjacielem.
Mocno szokujące nowiny nie doczekują się nazbyt szybkiego rozwoju.
O dziwo wszystko rozgrywa się w zwolnionym tempie, jakby specjalnie
drażniąc i maltretując widza. Genialnie poprowadzona fabuła
idealnie stopniuje napięcie. Od razu zastanawiamy się nad tym, czy
ta sytuacja w ogóle może się skończyć pozytywnie. Rozmyślamy
nad tym, co takiego zrobi otoczenie po tej wiadomości, a także co z
nowym związkiem Lucasa i planami zamieszkania z synem. Porusza nie
tylko sam dramat mężczyzny, jak i dość nietypowa forma
zaprzeczenia ze strony otoczenia, dotychczasowych przyjaciół.
Ciężko jest nie wzruszyć się w sytuacji, gdy wszyscy wyrzekają
się kontaktów z nim, a także utrudniają mu życie do granic
możliwości. Nic tak nie boli, jak brak zaufania ze strony
najbliższych, bardziej nawet niż te puszki rzucane raniące głowę.
Ta nietolerancja środowiska przeszywa niczym najostrzejszy nóż, a
chwilami naprawdę przeraża, jak można w taki bestialski sposób
potraktować drugiego człowieka. Jednakże okazuje się, że może
być jeszcze bardziej zaskakująco, czego dowodzi finał całej
historii, wskazujący na to iż ludzka obłuda autentycznie nie zna
granic.
Urzeka klimat, który udało się wytworzyć Vinterbergowi. Ma tą
swoistą duńską surowość i chłód, a atmosfera małej
społeczności, której życie kręci się wokół polowań jeszcze
bardziej to podkreśla. Twórca korzysta ze śmiałych posunięć,
aby nakręcić akcję i nasze emocje, ale nie chwyta się tandetnych
metod, aby ten efekt uzyskać. Operator nie szaleje z kamerą, a
kompozycje Nikolaja Egelunda harmonizują cały obraz.
Na tle dość przejmującej historii stworzone zostały rewelacyjne
postaci, grane przez świetnych aktorów. Nie mniej, tylko jeden
przykuwa uwagę i jest nim oczywiście Mads Mikkelsen. W jednej
kreacji udało mu się ukazać człowieka stłamszonego przez
społeczeństwo, człowieka dobrego, zbyt dobrego na towarzystwo co
niektórych, momentami wydającego się nawet zbyt słabym na
udźwignięcie ciężaru oskarżenia, ale również i mężczyznę
twardego, który stawia czoło swoim problemom, a nie zamiata je pod
dywan. Walczy do ostatniej chwili i nie daje się zniszczyć przez
ludzi. Pokazał Mikkelsen pokazał tym swój charakter, z jednej
strony pogodny i radosny, a z drugiej nieustępliwy. Patrzeć na
niego to widzieć kilka różnych oblicz człowieka stawianego na
dużą próbę, ale przede wszystkim zobaczyć cały wachlarz emocji,
którym bez trudu zaraża widzów.
Najnowsza
produkcja Thomasa Vinterberga jest bardzo prosta, ale nie
schematyczna. Wychyla się poza wszelkie ramy pojmowania i tworzy
coś, co nazwać można swoistą dramaturgią z nutką dreszczyku.
„Polowanie”
okazuje się być nie tylko przejmującym obrazem społeczeństwa
chcącego na własną rękę wymierzać sprawiedliwość, ale również
upadku przyjaźni. Jest świetnie opowiedzianą historią silnego
człowieka, które nie są w stanie zmienić nawet najtrudniejsze
sytuacje. Dowodem na to są ostatnie minuty filmu, które udowadniają
również, że każdy może się mylić, ale trzeba nauczyć się
również przebaczać. Piękny, wzruszający, a chwilami autentycznie
przerażający. Trzyma w nietypowym napięciu do ostatnich chwil.
Zdecydowanie jeden z najlepszych filmów tego roku.
Ocena:
8/10
Film obejrzałam dzięki uprzejmości dystrybutora Kino Świat!
jak dla mnie jest to jeden z najlepszych europejskich filmów jakie w ostatnich latach zostały wyprodukowane.
OdpowiedzUsuńBardzo dobry film. Mikkelsen filmem Pusher zwrócił na siebie uwagę. Filmem Polowanie kazał producentom szukać dla siebie scenariuszy na kolejne parę lat pracy. To ważny dla niego film, i wg. mnie przełom w jego karierze.
OdpowiedzUsuńTo jeden z tych filmów, których nie można przeoczyć. Bardzo poruszające kino, mocne, ciężkie, z ponadczasową rolą Mikkelsena, który okazał się idealny do głównej roli. Poza tym Polowanie porusza też motywy wykluczenia społecznego oraz zachowania grupy, która rozwiązania problemów nie szuka w rozmowie, a w linczu.
OdpowiedzUsuńŚwietny film!
Zdecydowanie film, który jest w stanie zaskoczyć. Grą aktorów, scenariuszem, wykonaniem. Każdemu polecam!
OdpowiedzUsuń