7 PSYCHOPATÓW
reżyseria
Martin
McDonagh
w
kinach od 30 listopada 2012
OBSADA
Colin Farell jako Marty
Sam Rockwell jako Billy
Woody
Harrelson jako Charlie
Olga
Kurylenko jako Angela
Christopher
Walken jako Hans
Abbie
Cornish jako Kaya
Tom
Waits jako Zachariah
Željko
Ivanek jako Paulo
Gabourey
Sidibe jako Sharice
Helena
Mattsson jako Blonde
Kevin Corrigan jako Dennis
Kevin Corrigan jako Dennis
REALIZATORZY
reżyseria: Martin
McDonagh
scenariusz:
Martin
McDonagh
zdjęcia: Ben
Davis
montaż: Lisa
Gunning
muzyka: Carter
Burwell
kostiumy: Karen
Patch
scenografia:
David Wasco
producenci: Graham
Broadbent, Peter Czernin, Martin McDonagh
O FILMIE
Gatunek:
komedia
Czas: 109
min.
Kraj
produkcji: Wielka Brytania
Rok
produkcji: 2012
Produkcja:
Blueprint Pictures
Dystrybucja:
Best Film
Polska
premiera: 30 listopada 2012
NAGRODY I FESTIWALE
Toronto
Film Festival –
Nagroda Publiczności, sekcja Midnight Madness
SYNOPSIS
Marty
pisze scenariusz. Nieźle mu idzie, ma już… tytuł „7
Psychopatów”. Kiedy weny brakuje, przychodzi mu z pomocą
najlepszy przyjaciel Billy – bezrobotny aktor, dorywczo
złodziej psów. Za pomocą ogłoszenia w gazecie ściąga do domu
największych świrów, jakich świat widział. Wszystko byłoby ok,
gdyby nie jeden mały shih
tzu – futrzak tragiczny – pupil gangstera neurotyka. Z tego nie
może wyjść normalny film.
JEDEN SHIH TZU, SIEDMIU PSYCHOPATÓW
Czy
spoglądając na ludzi, których mijasz codziennie
na ulicy, zastanawiałeś się kiedykolwiek, że otacza cię zgraja
psychopatów? No cóż, scenarzysta Marty Faranan (COLIN FARRELL)
uzmysłowił sobie właśnie, że w jego przypadku to nie jest
metafora.
Nasz
bohater dawno już przekroczył ostateczny termin oddania najnowszego
scenariusza filmowego,
nie wspominając o przekraczaniu granic cierpliwości jego dziewczyny
Kayi (ABBIE CORNISH). Na dodatek w życie Marty’ego, zarówno
osobiste, jak i zawodowe, ciągle wchodzi z butami jego
najlepszy przyjaciel Billy (SAM ROCKWELL). Chęci Billy ma wielkie,
jednakże jego próby pomagania Marty’emu zawsze spalają na
panewce. Tym razem przechodzi samego siebie, wciągając swego
przyjaciela w podróż do prawdziwej paszczy szaleństwa.
Problemy
zaczynają się nawarstwiać,
kiedy Billy wraz ze swoim partnerem Hansem (CHRISTOPHER WALKEN)
postanawiają wejść szturmem na rynek psich porwań. Zajęcie, jak
się okazuje, dobrze płatne, ale też ryzykowne, bowiem nigdy nie
wiadomo, z kim się zadrze... Ta niewydarzona dwójka porywa
pewnego razu psa shih tzu (BONNY) należącego do Charlie’ego
Costello (WOODY HARRELSON), potężnego gangstera z Miasta
Aniołów, którego miłość do ukochanego czworonoga graniczy z
obsesją. Charlie poprzysięga pozbawić życia każdego, kto maczał
palce w porwaniu jego ukochanego psa. Billy, Marty i Hans z dnia
na dzień wpadają w prawdziwe szambo kłopotów.
Best
Film przedstawia produkcję Blueprint Pictures
w reżyserii Martina McDonagh pt. „7 psychopatów“. W rolach
głównych występili Colin Farrell, Sam Rockwell, nominowany do
Oscara Woody Harrelson, laureat Oscara Christopher Walken, Tom Waits,
Olga Kurylenko oraz Abbie Cornish. Produkcją filmu zajęli się
Graham Broadbent, Pete Czernin oraz Martin McDonagh. Za zdjęcia
odpowiadał Ben Davis, scenografią zajął się David Wasco, a na
stołku montażysty zasiadła Lisa Gunning. Karen Patch stworzyła
filmowe kostiumy, muzykę skomponował nominowany do Złotego Globu
Carter Burwell.
O PRODUKCJI
Pomysł
na „7
psychopatów“ pojawił się w głowie Martina McDonagh mniej więcej
sześć, może siedem lat temu. Miałem
pomysł na wątek dotyczący jednego z psychopatów
– wspomina scenarzysta i reżyser Martin McDonagh, którego
pełnometrażowy debiut fabularny „Najpierw strzelaj, potem
zwiedzaj“ stał się jednym z największych filmowych wydarzeń
2008 roku. Niedługo później zaczęły powstawać pozostałe
historie. McDonagh czerpał inspirację z klasycznych dzieł
filmowców, którzy ukształtowali jego wrażliwość artystyczną –
„Badlands“ i „Niebiańskich dni“ Terrence’a Malicka oraz
„Dzikiej bandy“ i „Pata Garretta i Billy’ego Kida“ Sama
Peckinpaha. Przygotowując
się do okresu zdjęciowego, cały czas próbowałem znaleźć
odpowiedni sposób ukazywania przeciwstawnych światopoglądów i
ekstremalnych opozycji, od których współistnienia zależała
wartość całego projektu.
McDonagh
napisał „7
psychopatów“ w tym samym czasie, w którym stworzył scenariusz do
„Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj“ (nakręcony na jego podstawie
film z Colinem Farrellem przyniósł mu nominację do Oscara w
kategorii „Najlepszy Scenariusz Oryginalny“ oraz Nagrodę BAFTA;
wcześniej zdobył Oscara za krótkometrażowy „Six Shooter“).
Wówczas był już znanym irlandzkim dramaturgiem, miał na koncie
dwie Nagrody Laurence’a Oliviera oraz cztery nominacje do Nagrody
Tony za sztuki „The Beauty Queen of Leenane“, „The Lonesome
West“, „The Lieutenant of Inishmore“ oraz „The Pillowman“.Na
pełnometrażowy debiut reżyserski wybrał „Najpierw strzelaj,
potem zwiedzaj“, choć już wtedy wiedział, że kiedyś zrealizuje
również „7 psychopatów“. Ten
projekt był zbyt obszerny, zbyt wielowątkowy, bym mógł
zrealizować go tak, jak chciałem – musiałem najpierw oswoić się
z procesem filmowym. „Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj“ był
mi o wiele bliższy, ponieważ podobne tematy realizowałem w
teatrze, poza tym – osadzony w jednym miejscu
– wspomina McDonagh. Z kolei
„7 psychopatów“ jawiło się jak wielkie filmowe puzzle – nie
sądzę, bym był w stanie nakręcić ten film bez doświadczenia
zdobytego na planie „Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj“.
Producent
Graham Broadbent uważa, że to właśnie „Najpierw strzelaj, potem
zwiedzaj“ dało McDonagh pewność siebie potrzebną do nakręcenia
„7 psychopatów“. Wspomina moment, kiedy reżyser przyszedł do
niego ze scenariuszem projektu. Oryginalny,
świetnie napisany pomysł, pełen humoru i suspensu
– zachwyca się Broadbent. Widz
nie wie, dokąd zmierza fabuła, scenariusz ciągle skręca w
niespodziewane uliczki. To naprawdę fantastyczna lektura.
Scenariusz „7
psychopatów“
zawiera w sobie mnóstwo czarnego humoru, który jest jednym z
podstawowych wyznaczników twórczości McDonagh. Poczucie
humoru kontrastuje z mroczniejszymi elementami, ale cały trik
polega na tym, by mrok nie przeważył szali
– opowiada reżyser. Staram
się opowiadać przede wszystkim historie prawdziwych ludzi,
poszukuję w ich czynach humanizmu, czułości, odruchów serca.
Myślę, że „7 psychopatów“ posiada wszystkie te elementy... to
tak naprawdę opowieść o przyjaźni.
Martin
McDonagh
dodaje, że najistotniejszy jest dla niego proces przenoszenia słów
zapisanych na kartach scenariusza na ekran kinowy, współpraca
z aktorami i wszystkie aspekty pracy na planie. Jednocześnie
przyznaje, że najtrudniejszymi scenami były te „oparte całkowicie
na dialogach oraz grze aktorskiej“. Reżyser musiał zdefiniować,
kim jest psychopata i stworzyć na tej podstawie siedem mocnych,
zupełnie różnych od siebie postaci.
BOHATEROWIE
Nr
1 Prawie
normalny
MARTY
I
co niby
powinniśmy robić w prawdziwym życiu?
Colin
Farrell (MARTY) czyta
w życiu wiele scenariuszy. Raz
na jakiś czas trafia się taki, który w trakcie lektury zaczyna żyć
własnym życiem. Taki był właśnie scenariusz do 7 psychopatów.
Dał mi porządnego kopa i zabrał w niezwykłą podróż
– wyznaje aktor. Świetnie
pracowało mi się po raz kolejny z Martinem. On ma niezwykły
talent do tworzenia słów i obrazów, które zapadają w pamięć.
Wszystko, co pisze, ma swoje uzasadnienie emocjonalne – humor,
chaos, przemoc, błyskotliwe dialogi. Jego pomysły mają w sobie coś
operowego, „większego niż życie“, lecz kryją w sobie także
ziarnka prawdy. Jego bohaterowie są inspirowani rzeczywistością –
miłością do zwierzęcia, potrzebą pomocy przyjacielowi, marzeniem
o bliskości kochanka, żądzą ambicji. Martin to jedyny w swoim
rodzaju artysta współczesnego kina Wystarczy zamknąć oczy i
posłuchać dialogów – od razu wiadomo, kto jest autorem.
Dla
aktora największym wyzwaniem w kreowaniu swojego bohatera było
znalezienie równowagi pomiędzy humorem i dramatem. Jeśli
skoncentrowałbym się tylko na stronie komediowej, film stałby się
płaski. Humor wyrasta przede wszystkim z prawdy. Martin tworzy
niezwykle barwną rzeczywistość, czasami należy podejść do niej
minimalistycznie
– wyjaśnia irlandzki aktor.
Marty,
moja filmowa postać, jest znany z pisania świetnych dialogów
i scenariuszy pełnych przemocy. Billy’emu, najlepszemu
przyjacielowi Marty’ego, wydaje się, że ten nie wykorzystuje
swego potencjału, robi więc wszystko, by pomóc mu odnieść sukces
– opowiada Farrell. Uważa
Marty’ego za jednego z najlepszych pisarzy swojego pokolenia.
Jednakże Billy sam chciałby uczestniczyć w procesie tworzenia, a
to stanowi niemały problem, ponieważ posuwa się często do dość
radykalnych czynów.
Co ciekawe, uwagę Farrella początkowo przyciągnęła właśnie
rola Billy’ego. Ma
kilka zabójczych dialogów. Przypomina mi Raya, mojego bohatera
z „Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj“. Marty jest raczej
obserwatorem, tak naprawdę jedynym poczytalnym w tym towarzystwie –
wszyscy inni to szaleńcy!
Nr
2 Najlepszy
przyjaciel
BILLY
Ten pies to moja Patty Hearst.
Billy
jest
całkowicie oddany swojemu przyjacielowi, czasem nawet za bardzo
– opowiada o swojej postaci Sam Rockwell. Marty
jest jego najlepszym przyjacielem, więc Billy próbuje pomóc mu
napisać zaległy scenariusz i trochę go ponosi... Ich przyjaźń
można porównać do tej Chazza Palminteri i Seana Penna w
„Harmidrze“ lub tej Harveya Keitela i Roberta DeNiro w „Ulicach
nędzy“. To dziwny rodzaj zależności od siebie, balansujący na
granicy miłości, przebaczenia i gniewu.
Tworząc postać Billy’ego McDonagh i Rockwell korzystali z
archetypów funkcjonujących w historii kina. Billy
ma w sobie coś z Travisa Bickle’a z Taksówkarza, pod
względem osobowości można porównać go także do Johnny’ego
Boya z „Ulic nędzy“
– wyjaśnia Rockwell. Martin
dokładnie wie, czego szuka i co chce osiągnąć. Stwierdziliśmy,
że najlepiej zagrać tę postać normalnie, bez elementów
komediowych, z prawdziwym ciężarem emocjonalnym. W przypadku
Billy’ego humor wynika z jednej strony z absurdalności
rzeczy, które robi, a z drugiej z jego zbyt lekkiego podejścia
do życia.
McDonagh
szukał możliwości współpracy z Rockwellem już od ponad
dekady, kiedy zobaczył go w 1998 roku w czarnej komedii „Jerry i
Tom“. Spotkali się po raz pierwszy na scenie w napisanej i
wyreżyserowanej przez irlandzkiego dramaturga sztuce „A Behanding
in Spokane“, w której zagrał także Christopher Walken. Jedną
z jego największych zalet jest to, że jest równocześnie
znakomitym komikiem i aktorem dramatycznym
– mówi McDonagh. Potrzebowałem
takiej osoby do tej roli. Billy to chodzący huragan, ale nie da się
go nie lubić.
Farrell wspomina, że „szalona wyobraźnia“ Rockwella zgrała się
idealnie z wymogami tej roli. Pozwolę
sobie na chwilę szczerości... Każdego dnia zdarzają mi się
psychopatyczne myśli
– żartuje Rockwell. Wszyscy
mamy w sobie potencjał psychopatyczny. Dokonujemy po prostu wyboru,
żeby nie podążać w tym kierunku – dodaje
aktor. Od
teraz chcę z nim grać w każdym filmie
– zachwyca się swoim kolegą z planu Farrell. Jest
zabawny i naprawdę utalentowany. Nieustannie pracuje nad rolą.
Nr
3 Ten
z problemami
CHARLIE
Muszę wziąć się w garść! Mojej psince
grozi śmierć!
Kiedy
Billy wykrada Bonny’ego, stawka staje
się większa niż życie
– mówi Woody Harrelson. To
ulubiony shih tzu Charliego. Jego zniknięcie staje się
katalizatorem wszystkich filmowych wydarzeń. Charlie i jego sługusy
zrobią wszystko, żeby Bonny’ego odzyskać.
Na pytanie, co sprawia, że możemy Charliego określić psychopatą,
Harrelson odpowiada: skłonność
do przemocy, która przejawia się we wszystkich jego działaniach
oraz fakt, że bardzo łatwo go do niej sprowokować. Wydaje mu się,
że jest zawsze najinteligentniejszy, że nikt mu nie dorównuje.
Prawda jest taka, że nie jest zbyt dobry w kontaktach
międzyludzkich. Charlie ma w filmie mnóstwo dziwnych problemów,
chociażby z bronią, której używa. „Uwielbia rękojeść
swojego pistoletu
– w yjaśnia Harrelson. Niebieską,
z czaszkami, robioną na zamówienie. Nawet jeśli pistolet
czasami się psuje, Charlie nie zamierza z niego rezygnować. To
kolejny przejaw jego wypaczonej psychiki.
Jestem
wielkim fanem twórczości Martina,
wyznaje Harrelson. Jakiś
czas temu przeczytałem „Lonesome West“. Nie potrafiłem przestać
myśleć o tej sztuce, o jej błyskotliwści i mieszance komediowości
i mroku. Kiedy poznałem Martina osobiście, pokazał mi „The
Pillowman“ i zaproponował główną rolę. Stwierdziłem, że tym
razem mrok przesłonił komediowe światło, więc odmówiłem. Kiedy
jednak zobaczyłem przedstawienie na Broadwayu, zacząłem sobie
wyrzucać swoją głupotę. Kiedy na horyzoncie pojawił się
scenariusz „7 psychopatów“, wiedziałem, że nie popełnię
drugi raz tego samego błędu. Charlie to fantastyczna rola.
McDonagh potwierdza, że Harrelson okazał się idealnym kandydatem
do roli. Potrzebowałem
aktora, który potrafi być szczerze zabawny, ale w ciągu sekundy
ukazać ciemną stronę swojej postaci
– mówi reżyser. Harrelson dodaje, że na planie czuł się
fantastycznie. Martin
sprawia, że czujesz się świetnie każdego dnia. Zawsze sprawdza,
czy wszystko u ciebie w porządku. Wysyła SMSy, że odwaliłeś
kawał dobrej roboty. Roztacza pozytywne fluidy.
Harrelson
był również zachwycony możliwością współpracy z Christopherem
Walkenem.
Byłem
w siódmym niebie. To przecież żywa legenda. Chwaliłem się
znajomym, że będę mógł z nim zagrać – wspomina
z uśmiechem aktor.
Nr
4 Seksowna laska
Bonda
ANGELA
Musicie go oddać!
Olga
Kurylenko, która wcieliła się w tę rolę, jest pewna jednej
rzeczy: Angela
uwielbia psychopatów. Pociągają ją źli chłopcy.
Tak się składa, że jest dziewczyną Charliego, a to nie jest łatwe
zadanie. Angela
musi cały czas walczyć o względy Charliego... z Bonnym.
W jaki sposób znana z roli dziewczyny Bonda aktorka
zdefiniowałaby psychopatę? Spotkałam
ich kilku w swoim życiu. Są bardzo skoncentrowani na sobie i żyją
w nieco innej rzeczywistości. Wszystko musi się zawsze kręcić
wokół nich,
opowiada Kurylenko, która z miejsca przyjęła zaproponowaną
jej przez McDonagh rolę. To
jeden z najinteligentniejszych scenariuszy, jakie czytałam w
życiu. Błyskotliwy i niezwykle zabawny.
Nr
5 Wcale
nieagresywny
HANS
Wielka szkoda.
Nie
myślę o Hansie jako o psychopacie
– mówi Walken. On
po prostu kradnie psy i zwraca je w nadziei na otrzymanie
znaleźnego...
Hans to ulubiona postać producenta Broadbenta. Martin
to geniusz – stworzył psychopatę, który jest oazą spokoju.
Rola została idealnie skrojona dla aktora kalibru Walkena, który
spotkał się z McDonagh przy okazji pracy nad sztuką „A
Behanding in Spokane“.
Podziwiałem
go od dzieciństwa
– wyznaje McDonagh. Aktorzy
zawsze lubią wypowiadać dobre kwestie, a Martin nie potrafi pisać
innych
– rewanżuje się reżyserowi Walken. Kiedy
pracowaliśmy nad jego sztuką, ćwiczyliśmy przez bite sześć
tygodni. Martin był z nami każdego dnia. Nie mówił wiele,
ale czuć było jego obecność. Czuję się przy nim bardzo
komfortowo
– dodaje aktor.
Nr
6 Pasywno-agresywna
laska scenarzysty
KAYA
Dlaczego miałabym być na ciebie wkurzona,
Marty?
Na
początku filmu Kaya jest bliska
zostawienia Marty’ego
– mówi o swojej bohaterce Abbie Cornish. Przechodzi
bardzo trudny okres. Nie układa im się z Martym. Jest już zmęczona
jego piciem, lenistwem i tym, że spędza tak dużo czasu z Billym.
Dzieli już ich tak wiele, że ciężko powiedzieć, czy jest
cokolwiek w ich związku, co warto ratować.
Chociaż Kaya jest najnormalniejszą postacią „7 psychopatów“,
dziewczyna nosi w sobie iście psychopatyczną zazdrość o swojego
mężczyznę. Psychopaci
nie są zawsze świadomi swych psychopatycznych zachowań
– dodaje aktorka. Tacy
po prostu są. Czyny, które jedni nazwą szaleństwem, dla nich są
całkowicie normalne. Billy to idealny przykład.
Zawsze
chciałam pracować
z Martinem McDonagh, ale także z aktorami kalibru
Farrella, Rockwella, Harrelsona i Walkena, których podziwiałam.
Walken to mój aktorski bóg – możliwość zagrania u jego boku to
spełnienie wieloletniego marzenia
– wyznaje aktorka. Abbie
Cornish jest fantastyczna, śledziłem rozwój jej kariery
– mówi McDonagh. Razem
z Olgą Kurylenko stworzyły fantastyczne role. Jest to dość
męski film, ale dzięki nim zyskuje również nieco kobiecej
wrażliwości.
Nr
7 Gościu
z króliczkiem
ZACHARIAH
Pierwsza klasa.
Od
samego początku zastanawiałem się, czy Zachariah jest psychopatą
– wspomina Tom Waits o swojej postaci, dziwacznym mężczyźnie
z przeszłością wypełnioną po brzegi przemocą. Psychopata
nigdy nie powie o sobie lub o kimś innym, że jest psychopatą. To
zabronione słowo, po prostu się go nie używa. Nawet jeśli
znajdujesz się wśród psychopatów, nie będziesz tego świadomy,
dopóki coś się nie stanie. Oni żyją wśród nas. To ludzie,
którzy skrywają ogromne tajemnice. Gram gościa, który jest
szaleńczo zakochany i próbuje wrócić do żony
– dodaje aktor. No
i ma królika. Co w tym złego?!
– śmieje się Waits. Spędziłem
wiele dni na planie, biegając za królikami, to najlepsze możliwe
ćwiczenie dla atlety. Nauczyłem się trzymać je w taki sposób, że
siedzą spokojnie i nie mogą uciec. Chociaż nie wiem, czy wybrałbym
królika na swego zwierzęcego kompana. To raczej wymysł mojego
bohatera.
Wszyscy
byliśmy zachwyceni obecnością Toma
na planie
– opowiada McDonagh o legendarnym aktorze, muzyku i poecie.
Dlaczego
ludzie myślą od razu o mnie, gdy potrzebują aktora do roli
psychopaty. Przyznaję, że trochę mnie to martwi
– żartuje aktor. Po
tej roli nigdy już nie zagram normalnego ojca rodziny, bo co to
byłby za ojciec?
– dodaje Waits z uśmiechem. Odkładając jednak żarty na
bok, aktor chwali wszystkich zaangażowanych w powstanie „7
psychopatów“. Spotkaliśmy
się z Martinem kilka lat temu, kiedy próbowaliśmy doprowadzić
do powstania pewnej opery, ale nic z tego nie wyszło. Widziałem
„Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj“, to niezwykle interesujący
film. Podziwiam jego umiejętność pisania dialogów – są
perwersyjnie zabawne i pełne niuansów. Mają w sobie coś
poetyckiego, a on ma zawsze coś ciekawego do powiedzenia. Ten film
to podróż do paszczy szaleństwa.
Jeden
shih
tzu: futrzak tragiczny
Miesiąc
przed rozpoczęciem zdjęć trenerka Claire Dore z Performing
Animal Troupe, asystująca McDonagh w poszukiwaniach idealnego
odtwórcy głównej zwierzęcej roli, zaadoptowała
dziesięciomiesięcznego shih tzu, którego znalazła poprzez
ogłoszenie na Craig’s List. McDonagh oglądał wcześniej
dziesiątki psich aktorów, ale żaden go nie zachwycił. Ten nazywał
się Bonny, tak jak ukochany pies Charliego, reżyser i scenarzysta
„7 psychopatów“ uznał to więc za znak. Bonny, co oczywiste,
pada ofiarą dodatkowej profesji Hansa i Billy’ego.
McDonagh
wiedział,
że musi poprowadzić ten wątek z wielkim wyczuciem, aby widzów
rozbawić, a nie odstraszyć. W
naszym filmie nie dzieje się nic złego ani brutalnego. Billy to po
prostu bezrobotny aktor, który zaczyna kraść psy, aby zapłacić
rachunki
– opowiada reżyser. Nie
ma tylko pojęcia, że to konkretne porwanie uruchomi prawdziwą
lawinę dziwnych wydarzeń, które wywrócą jego życie do góry
nogami.
Kiedy Bonny został już zatrudniony, nie żądał żadnego poklasku,
ale cała obsada i ekipa i tak uczyniła z niego swoją
maskotkę, dopieszczając pieska w każdy możliwy sposób. W
szczególności Rockwell, którego rola wymagała nieustannej
bliskości ze zwierzęcym bohaterem.
AKTORZY
COLIN
FARRELL (Marty)
Zdobył
Złoty Glob za „Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj“, pierwszy
projekt
nakręcony z Martinem McDonagh. Za tę rolę otrzymał również
nominację do British Independent Film Awards oraz Irish Film and
Television Awards. Farrell zdobył wcześniej dwie Irish Film and
Television Awards za „Ondine“ Neila Jordana oraz „S.W.A.T.
Jednostkę Specjalną“ Clarka Johnsona. Był także czterokrotnie
do tej nagrody nominowany za „Miami Vice“ Michaela Manna, „Dom
na krańcu świata“ Michaela Mayera, „Niepokonanych“ Petera
Weira oraz „Intermission“ Johna Crowleya.
Niedługo
zobaczymy go u boku Noomi Rapace, Terrence’a Howarda i Armanda
Assante w thrillerze „Dead Man Down“ Nielsa Ardena Opleva.
Wystąpi także wraz z Tomem Hanksem i Emmą Thompson w „Saving
Mr. Banks“ Johna Lee Hancocka, dramacie o powstawaniu filmu „Mary
Poppins“. Udzieli głosu pod Roninowi w animacji „Epic“ Chrisa
Wedge’a oraz zagra w filmie fantasy „Winter’s Tale“ Akivy
Goldsmana. W obsadzie znaleźli się także Russell Crowe, Will Smith
oraz William Hurt.
Niedawno
mogliśmy go oglądać u boku Kate Beckinsale i Jessiki Biel w
„Pamięci absolutnej“ Lena Wisemana, remake’u klasyka Paula
Verhoevena z 1990 roku. Pojawił się także w „Postrachu
nocy“ Craiga Gillespie, „Szefach wrogach“ Setha Gordona oraz
„Londyńskim bulwarze“ Williama Monahana. Jego kariera obfituje w
pamiętne role w pamiętnych filmach: „W cieniu chwały“ Gavina
O’Connera, „Sen Kasandry“ Woody’ego Allena, „Aleksander“
Olivera Stone’a, „Podróż do Nowego Świata“ Terrence’a
Malicka, „Pytając o miłość“ Roberta Towne’a, „Rekrut“
Rogera Donaldsona, „Raport mniejszości“ Stevena Spielberga,
„Daredevil“ Marka Stevena Johnsona, „Bandyci“ Lesa Mayfielda
oraz „Telefon“ i „Kraina tygrysów“ Joela Schumachera.
Urodzony
w Irlandii Farrell uczęszczał do Gaity School of Drama w Dublinie.
Zanim zakończył studia, został obsadzony w głównej roli w
mini-serialu „Falling for a Dancer“ Deirdre Purcella oraz serialu
BBC „Ballykissangel“. Dzięki tym występom udało mu się
zadebiutować w kinie w debiucie reżyserskim Tima Rotha „Strefa
wojny“.
SAM
ROCKWELL (Billy)
Aktor
znany z niezapomnianych ról dziwaków. Za występ w
„Niebezpiecznym umyśle“ George’a Clooneya otrzymał Srebrnego
Niedźwiedzia na MFF w Berlinie oraz Movieline’s Breakthrough
Performance of the Year.
Za rolę producenta programu Game Show, który był oskarżany o
bycie agentem CIA, Rockwell zyskał przychylność zarówno widzów,
jak i krytyków. Występ w filmie „Joshua“ George’a Ratliffa
przyniósł mu Sitges International Film Festival of Catalonia Best
Actor Award. Za rolę astronauty Sama Bella w „Moon“ Duncana
Jonesa był nominowany do British Independent Film Awards oraz Irish
Film and Television Awards. Był także nominowany do nagród Screen
Actors Guild wraz z obsadami „Frost/Nixon“ Rona Howarda oraz
„Zielonej mili“ Franka Darabonta. Wraz z obsadą „Udław
się“ Clarka Gregga zdobył na festiwalu Sundance Specjalną
Nagrodę Jury.
Niedługo
zobaczymy go wraz z Williamem H. Macym, Jeffreyem Wrightem oraz
Melissą Leo w thrillerze „A Single Shot“, a także „Better
Living Through Chemistry“ Geoffa Moore’a i Davida Posmentiera,
gdzie pojawił się u boku Jane Fondy, Olivii Wilde, Raya Liotty i
Judi Dench. W „The Way, Way Back“ Nata Faxona i Jima Rasha
wystąpił razem ze Steve’em Carellem i Amandą Peet, a w komedii
romantycznej „A Case of You“ Kat Coiro z Evan Rachel Wood,
Peterem Dinklage‘emm oraz Vince’em Vaughnem.
Jego
kariera trwa od wielu lat, na koncie ma ponad 70 filmów oraz seriali
telewizyjnych, m.in.: „Kowboje i obcy“ Jona Favreu, „Wyrok
skazujący“ Tony’ego Goldwyna, „Zabójstwo Jesse’ego Jamesa
przez tchórzliwego Roberta Forda“ Andrew Dominika, „Śnieżne
anioły“ Davida Gordona Greena, „Witajcie w Colinwood“ braci
Russo, „Aniołki Charliego“ McG, „Autostopem przez galaktykę“
Gartha Jenningsa, „Galaxy Quest“ Deana Parisota, „Naciągacze“
Ridleya Scotta, „Celebrity“ Woody’ego Allena, „Jerry i Tom“
Saula Rubinka, „Piekielny Brooklyn“ Uliego Edela. Zadebiutował w
„Clownhouse“ Francisa Forda Coppoli, jeszcze będąc studentem
San Francisco’s High School of the Performing Arts.
Współpracował
już z reżyserem i scenarzystą „7 psychopatów“, Martinem
McDonagh, przy sztuce broadwayowskiej „A Behanding in Spokane“.
Na scenie grał także z Philipem Seymourem Hoffmanem w „The
Last Days of Judas Iscariot“, off-Broadwayowym „Goose-Pimples“
na podstawie sztuki Mike’a Leigh czy „The Dumb Waiter“ i „Hot
L Baltimore“ Joe Montello.
WOODY
HARRELSON (Charlie)
Aktor
znany z charyzmatycznych ról
zarówno w telewizji, jak i kinie, autor i reżyser sztuk
scenicznych, nominowany do Oscara za „W cieniu armii“ Orena
Movermana oraz „Skandalistę Larry’ego Flynta“ Milosa Formana.
Za obie role otrzymał także nominacje do Złotego Globu oraz
nagrody Screen Actors Guild. Za „Brudnego glinę“ Orena Movermana
był nominowany do Independent Spirit Award. Za swoją przełomową
rolę barmana Woody’ego Boyda w popularnym serialu NBC „Zdrówko“
otrzymał w 1988 roku nagrodę Emmy. W trakcie ośmioletniej emisji
serialu zdobył także wiele innych nominacji oraz wyróżnień. W
1999 roku uzyskał kolejną nominację do nagrody Emmy za gościnny
występ w serialu „Fraser“. Często pojawiał się w serialu NBC
„Will i Grace“. Szóstą nominację do Emmy otrzymał za
tegoroczny „Game Change“ Jaya Roacha, produkcji HBO, który
opowiada o kampanii prezydenckiej Johna McCaina z 2008 roku.
Niedawno
pojawił się jako prowadzący poruszającego dokumentu politycznego
„Ethos“ Pete’a McGraina. W kinie mogliśmy zobaczyć go w
„Brudnym glinie“ Orena Movermana, „To tylko seks“ Willa
Glucka oraz „Igrzyskach śmierci“ Garry’ego Rossa (zagra
również w nadchodzącej kontynuacji „The Hunger Games: Catching
Fire“. Podłożył również głos w komedii animowanej „Turkeys“.
Jego kariera obfituje w znakomite role: „Zombieland“ Rubena
Fleischera, „2012“ Rolanda Emmericha, „Przez ciemne
zwierciadło“ Richarda Linklatera, „Ostatnia audycja“ Roberta
Altmana, „Siedem dusz“ Gabriele Muccino, „Daleka północ“
Niki Caro, „Po zachodzie słońca“ Bretta Ratnera, „Kumpel do
bicia“ Rona Sheltona, „Transsiberian“ Brada Andersona, „Ed
TV“ Rona Howarda, „Urodzeni mordercy“ Olivera Stone’a,
„Witajcie w Sarajewie“ Michaela Winterbottoma, „Kręglogłowi“
braci Farrelly, „Niemoralna propozycja“ Adriana Lyne’a.
Harrelson
napisał i wyreżyserował sztukę „Bullet for Adolph“, która
miała premierę na Off Broadwayu. Jego reżyserskim debiutem
scenicznym była sztuka „Furthest From The Sun“ z 1999 roku,
później pracował m.in. nad „The Rainmaker“, „On An Average
Day“ oraz „This Is Our Youth“. Wystąpił także w „Night of
the Iguana“ na podstawie sztuki Tennessee Williamsa.
CHRISTOPHER
WALKEN (Hans)
Zdobył
Oscara dla Najlepszego
Aktora Drugoplanowego za „Łowcę jeleni“ Michaela Cimino, był
także nominowany do Nagrody Akademii za „Złap mnie, jeśli
potrafisz“ Stevena Spielberga. Jest uznawany za jednego
z najlepszych aktorów swojego pokolenia. Chociaż „7
psychopatów“ jest pierwszym filmem, przy którym współpracuje
z reżyserem Martinem McDonagh, Walken był nominowany do
Nagrody Tony oraz Drama Desk Award za występ w sztuce tego reżysera,
„A Behanding in Spokane“.
W
„Łowcy jeleni“ Michaela Cimino
Walken zagrał żołnierza wyniszczonego psychicznie przez wojnę w
Wietnamie. Zdobył za tę rolę także New York Film Critics‘
Circle Award, był nominowany do Złotego Globu i nagrody BAFTA. Za
„Złap mnie, jeśli potrafisz“ otrzymał nagrodę BAFTA oraz
Screen Actors Guild. Był nominowany do nagrody Emmy za mini-serial
„Sarah Plain and Tall“ Jacoba Wittinga, w którym wystąpił u
boku Glenn Close. Otrzymał również wiele nagród teatralnych, w
tym Clarence Derwent Award za „The Lion in Winter“, a także Obie
Award za „The Seagull“ oraz Theatre World Award for „The Rose
Tattoo“.
Wystąpił
w ponad 120 filmach i produkcjach telewizyjnych, ma na koncie 18
nagród i 14 nominacji. Zagrał m.in. w „Annie Hall“ Woody’ego
Allena, „Groszu z nieba“ Herberta Rossa, „Martwej strefie“
Davida Cronenberga, „Biloxi Blues“ Mike’a Nicholsa, „Królu
Nowego Jorku“ Abla Ferrary, „Człowieku w ogniu“ Tony’ego
Scotta, „Lakierze do włosów“ Adama Shankmana, „Pulp Fiction“
Quentina Tarantino, „Powrocie Batmana“ Tima Burtona oraz
„Prawdziwym romansie“ Tony’ego Scotta. Pojawił się także w
wyreżyserowanym przez Spike’a Jonze wideoklipie do piosenki
„Weapon of Choice“ Fat Boy Slima.
Niedługo
zobaczymy go w „A Late Quartet“ Yarona Zilbermana, gdzie zagrał
u boku Philipa Seymoura Hoffmana oraz Catherine Keneer, a także w
„Gods Behaving Badly“ Marka Turtletauba z Sharon Stone,
Oliverem Plattem i Alicią Silverstone.
TOM
WAITS (Zachariah)
Jego
kariera trwa już ponad cztery dekady. Tom Waits to wielokrotnie
nagradzany piosenkarz, autor tekstów i aktor, który ma na koncie
nominację do Oscara oraz kilka nagród
Grammy. Zajmował się nagrywaniem płyt, pisaniem oraz teatrem.
Muzyka Toma Waitsa jest rozpoznawalna na całym świecie, artysta
tworzy aranżacje za pomocą łączenia różnych gatunków: country,
blues, kabaret, walc, gospel, polka i innych. Nagrał ponad 20
albumów, wliczając w to „Bad As Me“ z 2011 roku. Jest
członkiem Rock and Roll Hall of Fame.
Waits
pojawił się w ponad 20 filmach, m.in. „Chwastach“ Hectora
Babenco, „Drakuli“ Francisa Forda Coppoli, „Poza prawem“ Jima
Jarmuscha, „Na skróty“ Roberta Altmana, „Księdze ocalenia“
braci Hughes oraz „Parnassusie“ Terry’ego Gilliama.
OLGA
KURYLENKO (Angela)
Międzynarodową
sławę zdobyła występem u boku Daniela Craiga
w „007 Quantum of Solace“. Obecnie na ekranach światowych kin
pojawił się „To The Wonder“ Terrence’a Malicka, w którym
zagrała u boku Bena Afflecka i Javiera Bardema. Inne jej nadchodzące
filmy to „Oblivion“ Josepha Kosinskiego z Tomem Cruise’em
i Morganem Freemanem, „The Expatriate“ Philipa Stolzla z Aaronem
Eckhartem, a także epicka chińska produkcja 3D „Empires of The
Deep“ Michaela Frencha. Kurylenko wcieli się także ponownie w
Verę Evans w uznanym serialu „Magic City“. Pojawiła się
niedawno w „Gdy budzą się demony“ Rolanda Joffe, a także „Land
of Oblivion“ Michaela Boganima.
Urodzona
na Ukrainie Kurylenko po raz pierwszy zagrała w filmie
anglojęzycznym w adaptacji powieści graficznej „Hitman“ Xaviera
Gens‘a, wyprodukowanej przez Luca Bessona. Wystąpiła także w
takich filmach jak „Max Payne“ Johna Moore’a, „Tyranny“
Johna Becka Hofmanna oraz „Centurion“ Neila Marshalla. Kurylenko
zaczynała karierę we Francji. Zadebiutowała w kinie w
„L’Annulaire“ Diane Bertrand (funkcjonującym w Wielkiej
Brytanii oraz Stanach Zjednoczonych jako „The Ring Finger“),
zdobywając nagrodę aktorską na Brooklyn International Film
Festival. Pojawiła się w „Zakochanym Paryżu“ u boku Elijah
Wooda, a także francuskim thrillerze „Le Serpent“ Erica
Barbier’a. Przez wiele lat pracowała jako modelka – w Paryżu,
Mediolanie, Nowym Jorku oraz Londynie. W wieku 18 lat miała już na
koncie okładki takich magazynów jak Vogue i Elle.
ABBIE
CORNISH (Kaya)
Za
rolę u boku Sama Worthingtona w „Salcie“ Cate Shortland
otrzymała nagrodę Australian Film Institute. Do tej samej nagrody
była nominowana za występ w „Candy“ Neila Armfielda, gdzie
zagrała wraz z Heathem Ledgerem. Zdobyła
nominację do nagrody Australian Film Institute oraz British
Independent Film Awards za „Jaśniejszą od gwiazd“ Jane Campion.
Cornish była także nominowana do nagród Australian Film Institurt
za pracę w telewizji – w serialach „Wildside“ oraz „Marking
Time“. Zadebiutowała w wieku 15 lat rolą w serialu „Children’s
Hospital“. Niedługo będziemy mogli ją zobaczyć w remake’u
„RoboCopa“ Jose Padilhii, gdzie zagra żonę tytułowego
bohatera, policjanta Alexa Murphy’ego. Cornish gra również u boku
Gary’ego Oldmana w „The Girl“ Davida Rikera, „Whisperings and
Lies“ Bruce’a Beresforda, „An Ordinary Man“ Brada Silberinga
oraz „Kill Me Three Times“ Grega McLeana. Niedawno można ją
było oglądać w „W.E.“ w reżyserii Madonny, „Jestem bogiem“
Neila Burgera, gdzie zagrała razem z Robertem DeNiro i Bradleyem
Cooperem, a także w „Sucker Punch“ Zacka Snydera. Udzieliła
głosu w „Legendach sowiego królestwa: Strażnikach Ga’Hoole“
Zacka Snydera , wystąpiła także w „Dobrym roku“ Ridleya
Scotta, „Elizabeth: Złotym wieku“ Shekhara Kapura oraz „Stanie
spoczynku“ Kimberly Peirce.
REŻYSER I SCENARZYSTA
MARTIN
MCDONAGH
Znany
z łączenia czarnej komedii z poruszającym dramatem autor
sztuk oraz reżyser filmowy, który zdobył Oscara za swój
krótkometrażowy film „Six
Shooter“. Niedługo potem zadebiutował w pełnometrażowym kinie
fabularnym „Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj“, który miał
swoją premierę na festiwalu Sundance w 2008 roku, przynosząc
McDonagh nagrodę BAFTA oraz nominację do Oscara w kategorii
Najlepszy Scenariusz Oryginalny.
McDonagh
mieszka w Londynie i jest uznawany za jednego z najlepszych
irlandzkich dramaturgów swojego pokolenia. Zdobył dwie Nagrody
Laurence‘a Oliviera, czterokrotnie był nominowany do Nagrody Tony.
Za wystawiany na Off-Broadwayu „The Lieutenant of Inishmore“
otrzymał w 2006 roku Obie Award. Zdobył także Drama Desk Award za
„The Beauty Queen of Leenane“.
Prześlij komentarz