Oryginalny tytuł: Total Recall
Reżyseria: Paul Verhoeven
Scenariusz: Dan O'Bannon, Gary Goldman, Ronald Shusett
Na podstawie: opowiadania Philipa K. Dicka „Przypomnimy to panu hurtowo”
Zdjęcia: Jost Vacano
Muzyka: Bruno Louchouarn, Jerry Goldsmith
Kraj: USA
Gatunek: Sci-Fi, Thriller, Akcja
Premiera: 01 czerwca 1990 (Świat) 30 grudnia 1990 (Polska)
Obsada: Arnold Schwarzenegger, Rachel Ticotin, Sharon Stone, Ronny Cox, Michael Ironside, Marshall Bell, Mel Johnson Jr., Michael Champion
Reżyseria: Paul Verhoeven
Scenariusz: Dan O'Bannon, Gary Goldman, Ronald Shusett
Na podstawie: opowiadania Philipa K. Dicka „Przypomnimy to panu hurtowo”
Zdjęcia: Jost Vacano
Muzyka: Bruno Louchouarn, Jerry Goldsmith
Kraj: USA
Gatunek: Sci-Fi, Thriller, Akcja
Premiera: 01 czerwca 1990 (Świat) 30 grudnia 1990 (Polska)
Obsada: Arnold Schwarzenegger, Rachel Ticotin, Sharon Stone, Ronny Cox, Michael Ironside, Marshall Bell, Mel Johnson Jr., Michael Champion
W
dobie grafiki komputerowej, technologii 3D i filmów, przesiąkniętych
do cna efektywnością można by powiedzieć, że „Pamięć
absolutna” reżyserii Paula Verhoevena („Nagi
instynkt”, „Showgirls”) to kicz tandetą
poganiany. Jednakże nie należy zapominać, że kiedyś czasy były
inne i trzeba docenić starania twórców, w końcu, ich dokonania
dla tegoż filmu znalazły uznanie wśród krytyków i fanów kina
science fiction całego świata. Zobaczymy jak odebrany zostanie
odświeżony, unowocześniony wizerunek tej produkcji, którą
będziemy mogli cieszyć oczy już w przyszłym tygodniu.
Zwykły
budowlaniec, Doug Quaid (Arnold Schwarzenegger) każdej nocy
śni o wyprawie na Marsa i przepięknej brunetce, czym zaczyna
martwić swoją żonę- Lori (Sharon Stone). Kiedy w czasie
podróży do pracy słyszy o przełomowym projekcie Rekall, w trakcie
którego grupa naukowców wszczepia do umysłu człowieka fałszywe,
ale realne wspomnienia z wakacji, Dougowi wydaje się, że jest to
idealny sposób na podróż na Marsa. Jednakże podczas zabiegu coś
idzie nie tak, a Dougowi wydaje się, że jest tajnym agentem. W
dodatku ktoś czyha na jego życie. Szczęśliwie udaje mu się
odnaleźć tajemniczą skrzynię, w której sam sobie daje liczne
wskazówki dotyczące jego poprzedniego życia, życia agenta. Tym
samym wyrusza na Marsa, aby odkryć prawdę o samym sobie i swojej
misji.
Czar
„Pamięci absolutnej” kryje się w kilku
szczegółach. Pierwszym z nich jest oczywiście niebywała fabuła,
która potrafi zakręcić widzem niczym „Wyspa tajemnic”.
Pełna nieoczekiwanych zwrotów w akcji mieszająca w naszym
logicznym myśleniu wydaje się przedmiotem sporych rozważań i
zagadek. Czy to rzeczywistość? Czy to tylko sen? Czy to sen w śnie
niczym w „Incepcji”? Najlepsze jest to, że
scenarzyści nie dają nam jednoznacznej odpowiedzi, wszystko
pozostawiając domysłom. Tym razem to sam widz może stworzyć
idealne zakończenie tej całej opowieści, a trzeba przyznać, że
można pójść w każdym kierunku. Tytuł ten to całkowite
pomieszanie z poplątaniem rozmaitych wątków i gatunków. Znajdzie
się tutaj sporo dynamicznych akcji i to nie tylko słabo
zorganizowanym choreografii walk wręcz, czy strzelanin, ale także i
spora dawka fantastyki naukowej, bo przecież Mars i te całe
reaktory.
Nie zabraknie tu też i wątku romantycznego, który
oczywiście może i trochę zdołować, ale dzięki niecodziennemu,
trochę wisielczemu poczuciu humoru jest on całkiem znośny. Przede
wszystkim chodzi jednak o odzyskiwanie utraconej tożsamości, a może
bardziej uczeniu się siebie samego na nowo. Dochodzi do tego problem
mniejszości rasowych, a także terroru bogatszych u władzy na
ludziach od nich mniejszych. Różnorakość tej historii szczęśliwie
nie jest przytłaczająca. Wątki sprawnie się ze sobą mieszają
dając smukłą i zjadliwą całość.
Kolejną
sprawą jest to, że film jest bardzo dobry pod względem wizualnym.
Oczywiście, teraz wielu by wyśmiało to stwierdzenie, aczkolwiek
ich mózgi zlasowane, a może bardziej wypadałoby powiedzieć,
wychowane na „lepszym” pod względem wizualnym obrazie nie są do
końca świadome świetności tej produkcji. Potwierdzeniem tego mogą
być jedynie nominacje do prestiżowych nagród, czy chociażby
statuetka Oscara za efekty. Zdumiewa przede wszystkim wizja Marsa,
jego surowych i pełnych czerwieni, a może wręcz oranżu,
krajobrazów. W zasadzie odwzorowane zostały prawdziwe zdjęcia
zrobione na czerwonej planecie. Trochę obrzydzają sceny
zniekształcające ludzie twarze, a także animacje już
zniekształconych. Charakteryzacja pierwszorzędna, nie ma co.
Najbardziej druzgocący był chyba animatroniczny model Kuato, który
dziwnym sposobem przypominał mi laleczkę Chucky.
Niektórzy
uważają, że występem w tym filmie Schwarzenegger pokazał, że
potrafi grać. Moim zdaniem właśnie tym pokazał, że grać nie
potrafi. Wciąż oglądamy go w tych samych rolach, a osobiście
muszę powiedzieć, że mimikę twarzy miał swego czasu okropną!
Oczywiście, nieźle udaje, że walczy i całkiem nie najgorzej
prezentuje się na ekranie, ale to chyba za mało, aby paść do jego
stóp. U jego boku prawdziwa piękność- Rachel Ticotin, która
dzielnie mu towarzyszy i niejednokrotnie przebija Arniego swoim
aktorstwem. Nie, żeby miała czym się szczególnie poszczycić.
Intrygująca rola przypadła za to Sharon Stone. Uwodzicielska i
jednocześnie zadziorna. Niewinna, ale też i niebezpieczna. Jak dla
mnie, najlepsza w tym filmie. Jednakże totalnym kłamstwem byłoby
powiedzieć, że „Pamięć absolutna” to aktorski
majstersztyk. Ot co, takie zwyczajne granie.
Wraz
z moją nową zasadą głoszącą: „Najpierw lektura, potem
pierwowzór, a następnie remake”, przygotowując się do „Pamięci
absolutnej” ze znienawidzonym przeze mnie Farrellem,
postanowiłam zasięgnąć tytułu z kulturystą Arniem. Może był
to błąd, choć ja tego tak nie traktuję. Z pewnością da mi to
szerszą perspektywę i możliwości doczepienia się do filmu
Wisemana. Verhoeven nie jest zły, można nawet powiedzieć, że
całkiem dobry. Sprawna akcja, humor, no i te efekty. Oczywiście,
można by się przyczepić niektórych błędów logicznych,
przykładowo strzelania do hologramu, jak gdyby nie był hologramem,
czy też cudowne ozdrowienie bohaterów po zetknięciu z powietrzem,
ale przecież jest to film o tym, jak w pięć minut dać planecie
atmosferę! Nie mniej, klasyka pozostanie klasyką i ze względu na
klasyfikację gatunkową można przymknąć oko na niektóre
niedociągnięcia. Najważniejsze, że film jest przewrotny, a przez
to fascynujący. Zdecydowanie idealny wypełniacz czasu w nudny
wieczór.
Też chyba powinienem przypomnieć sobie tę wersję, przed obejrzeniem nowej, tym bardziej, że starą, dobrą "Pamięć absolutną" oglądałem ostatnio dawno temu, bliżej dzieciństwa i królestwa VHS'ów. Ale niewątpliwie wspominam ją sobie całkiem dobrze, choć niewątpliwie była to produkcja przerysowana i może troszkę przekombinowana. Ale co tam - z pewnością ma to swój urok.
OdpowiedzUsuńNiedawno widziałam film w wersji gazetowej u siostry. Od jakiegoś czasu nosiłam się z powtórnym seansem (na oko czwartym), a Ty wyskakujesz z recką.;)
OdpowiedzUsuńBardzo lubię ten film, a może nawet uwielbiam. Efekty specjalne są rewelacyjne i długo siedzą w pamięci w przeciwieństwie do współczesnych komputerowych cudeniek.
Ja też lubię ten film, świetnie się go ogląda nawet po latach dzięki znakomitym efektom specjalnym oraz zaskakującym pomysłom reżysera, który wykazał się tu dużą wyobraźnią i poczuciem humoru :) A scenarzyści zaskoczyli kreatywnym podejściem do literackiego pierwowzoru - krótkiego opowiadania Philipa Dicka :) Schwarzenegger może i grać nie potrafi, ale kiedy jest dobrze obsadzony to jego braki w aktorskim warsztacie nie powinny się rzucać w oczy. A w takich futurystycznych filmach akcji jak "Pamięć absolutna" czy choćby "Terminator" Arnie wypadł naprawdę świetnie.
OdpowiedzUsuńNa remake z Farrellem nie mam ochoty, bo oprócz efektów specjalnych raczej nie będzie miał wiele do zaoferowania.
Bym zapomniała. W sierpniowej "Nowej Fantastyce" jest pierwsza część artykułu o trudach i znojach powstawania filmu na postawie "Przypomnimy to panu hurtowo". Ciekawa lektura, szczególnie dla osób nie mających bladego pojęcia o historii powstania "Pamięci absolutnej". ;)
UsuńKlasyk. W dzieciństwie często go oglądałam, ale muszę sobie odświeżyć, bo niewiele już pamiętam.
OdpowiedzUsuńJeden z moich ulubionych filmów w ogóle. Bardzo wyrazisty przez obraną przez reżysera formę. Brutalny i nieco przerysowany. W dodatku, tak jak wspominasz bardzo dobre efekty specjalne. Nie zgodzę się z Tobą co do, słabej choreografii walk. Zarówno one jak i strzelaniny ogląda się bardzo dobrze. Arnie walczy adekwatnie do budowy ciała a jego aktorstwo. Cóż, rzec. Chyba gdyby był inny nie miałby takiego uroku i nie był aż tak charakterystyczny. Klasyka i remake jest niepotrzebny. Obejrzę dla efektów ale na starcie mam przekonanie, że nawet nie zbliży się do oryginału.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam, Dwayne ;)