NOWOŚCI

wtorek, 23 listopada 2010

093. Park Jurajski, reż. Steven Spielberg

Oryginalny tytuł: Jurassic Park
Reżyseria: Steven Spielberg
Scenariusz: Michael Crichton, David Koepp
Na podstawie: powieści Michaela Crichton'a
Zdjęcia: Dean Cundey
Muzyka: John Williams
Kraj: USA
Gatunek: Przygodowy
Premiera światowa: 09 czerwca 1993
Premiera polska: 03 września 1993
Obsada: Sam Neil, Laura Dern, Jeff Goldblum, Richard Attenborough, Ariana Richards, Joseph Mazzello, Samuel L. Jackson, Wayne Knight

    Dr Alan Grant i Ellie Sattler są paleontologami prowadzącymi wykopaliska w poszukiwaniu szczątki  dinozaurów. Pewnego dnia na ich wykopaliskach pojawia się John Hammond, prosząc o pomoc. Chce, aby to właśnie oni zaakceptowali jego nowy park rozrywki, a w zamian da im dofinansowanie do badań. Grant i Sattler skuszeni propozycją lecą wraz z Hammondem i innym naukowcem Ianem Malcolmem na wyspę. Podczas prezentacji okazuje się, że nie jest to zwykły park rozrywki, tylko park z jurajskimi stworzeniami, dinozaurami. Na wyspę przybywają również wnuki Hammonda, Lex i Tim. Wraz z naukowcami udają się na przejażdżkę po parku, aby popatrzeć na dinozaury. Na nieszczęście jeden z pracowników wyłącza zasilanie, aby ukraść próbki  DNA różnych dinozaurów. Na skutek  tego samochody napędzane prądem zatrzymują  przed wybiegiem Tyranozaurusa.  Naukowcy oraz dzieci szybko zmieniły zdanie odnośnie parku, gdy tylko mięsożerny dinozaur wydostał się ze swojej zagrody.
     Film powstał na podstawie bardzo ciekawego pomysłu. Udało się. Film jest interesujący i w ogóle nie nudzi. Można go oglądać bez przerwy a i tak się nie znudzi. Jestem tego żywym dowodem, oglądałam go już tyle razy, że nawet bez obejrzenia tego filmu wczoraj w TVNie mogę go wam opowiedzieć ;P Zakończenie jest oczywiste, wszystko dobrze się kończy chociaż można powiedzieć, że nie do końca.
    Pomimo tego, że film nie jest typowym horrorem to jednak trzyma w napięciu. Jest kilka scen, które dają nam takie odczucie. Zaczynając od samego początku filmu, gdzie widzimy zmagania z Raptorami, które kończą się tragicznie dla jednego z pomocników, przechodząc przez atak Tyranozaurusa na samochody z naukowcami i dzieciakami, a skończywszy na wizycie Raptorów w kuchni ;P Tak zdecydowanie można powiedzieć, że film ten trzyma w napięciu od początku do końca.
    Jedynym, ale za to mocnym atutem i efektem tego filmu są dinozaury. Pomimo tego, że ten film ma już 13 lat to jak na tamte możliwości to te dinozaury wyglądają bardzo efektownie. Są bardzo realistycznymi stworzonkami. Ryczą i poruszają się w sposób, że potrafią przerazić widza, ale pomimo tego i tak chciałabym, żeby gdzieś był taki park tylko, że może z bardziej efektywnymi zabezpieczeniami ;P Dużym plusem są tutaj także zdjęcia przyrody na których tle dinozaury prezentują się interesująco i bardziej realistycznie.
    Postacią która zasługuje na uwagę jest Alan Grant, który z początku nie lubi dzieciaków, ale po tych straszliwych przeżyciach, jak i po tym, że musiał dzieciaki wybawiać z opresji to jego negatywne nastawienie się zmienia o 180 stopni. Kolejną postacią jest John Hammond. Postać z wielkimi marzeniami trochę jednak zbyt wygórowanymi i nierealnymi do spełnienia w stu procentach. Reszta obsady nie budzi zastrzeżeń, wszyscy zagrali bardzo przekonująco.
    Film bardzo mi się podobał, mogłabym go oglądać przerwy. Jest jednym z moich ulubionych filmów.

5 komentarzy :

  1. Z tym ze mozna go ogladac cały czas to troszke sie nie zgodze bo ja go juz ogladam po raz kilkanasty a jakos mnie przynudzał :/ ale trzeba przyzna ze z efektami sie postarali :P a co do postaci to mi sie esze podobał ten Malcolm, albo jak on sie tam nazywał ten taki czarny, co sie cały czas z czegos nabijał :P dobry był a u mnie newsiki zapraszam :) pozdr

    OdpowiedzUsuń
  2. Mi sie film bardzo podobał chociaz wczoraj jakos mi sie go ogladac nie chciało. Najlepiej sie go ogląda 1 raz, to jest najlepsze wrażenie, Film nie jest nowy a ja oglądałam tylko 1 cześć dobrze ze pokażąwszystkie cześci nareszcie bede miala okazje pozdrawima

    OdpowiedzUsuń
  3. 10/10, dla mnie to film wszechczasów, miał ogromny wpływ na moje dzieciństwo, normalnie wariowałem na pkcie tego filmu, żałuję, że nie byłem na tym w kinie; ja naprawdę byłem przekonany, że te dinozaury są prawdziwe!, wczoraj jakoś mnie przynudzał, byłem trochę zmęczony, no i coraz bardziej mnie irytują pewne rzeczy, np. ta przepaść, w którą wepchną Trex samochód, nagle się pojawiła, no i to, że samochód wpadł na drzewo też takie naciągane i kolejna rzecz jak oni uciekali przed tym samochodem, jakby nie mogli zejść na bok; no i jak włączali system to czy Tim nie mogł im podać tego karabinu?
    www.recenzjehorrorow.blog.onet.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jeszcze o efektach specjalnych, te dziekowe to chyba najlepsze jakie kiedykolwiek powstaly dla nieprawdziwych stworzen, dzwieki jakie wydaja dinozaury mysle ze nawet sa lepsze niz bylo to w rzeczywistosci, a efekty komputerowe, pomimo tylu lat, sa tak realistyczne ze az nie moge tego pojac, nawet teraz efekty z niektorych filmow sa gorsze niz w JP

      Usuń
  4. Oglądałm ten film i nie wiem czemu ale nie spodoał mi się :( wpadnij też na moje blogi nowa nocia :) pozdrawiam :) http://beata-filmy.blog.onet.pl http://jessica-i-hilary.blog.onet.pl

    OdpowiedzUsuń